Connery

Nicolas Winding Refn: Jeg har haft det ligesom H.C. Andersen, der skrev et nyt eventyr

Vi har taget en snak med Copenhagen Cowboy-aktuelle instruktør Nicolas Winding Refn.

Nicolas Winding Refn behøver absolut ikke den store præsentation - en pioner, der dropper ud af den konventionelle filmskole for at lave en film, som vender op og ned på dansk film for altid, taler vist for sig selv. Med film såsom Pusher, Drive og The Neon Demon på sit filmiske CV, har han både cementeret sin instruktørstatus hos det danske såvel som udenlandske publikum.

Refn er for en stund vendt tilbage til danske rammer for at lave serien Copenhagen Cowboy i samarbejde med Netflix. Copenhagen Cowboy er neon-noir-serie, der dykker ned i små eventyrlige, barske og faretruende niche-samfund med hovedpersonen Miu i front, der forsøger at manøvrere gennem et virvar af eksplosive personligheder, mystiske undergrundsverdener og makabre hændelser.

Serien genrevandrer med Miu som en nærmest omnipotente tilstedeværelse, der giver vibes til den tavse western-helt krydret med fortællinger fra det ydre rum.

Det er i sin grundvold svært at definere, og skal absolut opleves af den enkelte. Vi har taget en snak med Refn om, hvad der inspirerede ham til projektet og hvordan han gennem tiden har udviklet sig som filmskaber.

ANNONCE
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann / Netflix - Nicolas Winding Refn: Jeg har haft det ligesom H.C. Andersen, der skrev et nyt eventyr Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann / Netflix

Jeg kan kun lave det, jeg gerne vil lave

Nicolas Winding Refn er vant til i sin hverdag at være omringet af kvinder.

Ment på den måde, at han har to børn og en kone, så det var det mest naturlige for ham at udvikle sit push-univers til at omhandle en kvindeskikkelse.

Tidligere film har ofte været båret af en mandlig skikkelse, hvor eksempelvis The Neon Demon og nu Copenhagen Cowboy lader ham udforske sit alter ego-univers med kvindeskikkelsen i front.

For ham har det været en naturlig udvikling, at hvis han skulle videreformidle sine værker på en nuanceret og fremtidsorienteret måde, så var essentielt at have en kvindelig helt.

Men den grundlæggende inspiration til sine værker?

Det kommer bare af sig selv.

“Jeg vågner op om morgenen og tænker; hvad kunne jeg godt tænke at lave i dag?”

Det er første gang i 17 år, at Refn er tilbage på dansk grund med et projekt, efter han i flere år har eksperimenteret med sin neon-noir-univers i udlandet med alt fra Drive til The Neon Demon.

København har ifølge Refn udviklet sig med raketfart og blevet utroligt globaliseret på en måde, at det hurtigt kunne danne grundlaget for at formidle de tanker, han har erhvervet i udlandet og kombinere dem med det danske islæt.

De moderne danske rammer var en måde at indsluse en æstetik, som Refn havde udarbejdet med afsæt i det ydre rum og forvandlet til en form for eventyrlig danskhed.

“Jeg har haft det ligesom H.C. Andersen, der skrev et nyt eventyr.”

Når man ser Copenhagen Cowboy, er der tydelige referencer og elementer, som indkapsler sindsstemninger, elementer og karakterer fra hele hans portefølje af filmiske værker - og for ham handler det om at vende frem og tilbage mellem de ting, man har lavet i sit liv.

Han har været nødsaget til at dykke tilbage i fortiden for at komme ind i fremtiden, og samtidig brække fri af de normer, man var holdt fast i dengang - man vender tilbage til de gamle dyder, men arbejder på nogle andre præmisser.

Man bliver en form for videreudvikling af sin fortid, så man på en måde genskaber og fornyer sig selv og måden man tænker på, uden blot at gentage sig selv.

“Jeg elsker den konstellation af kreativ frihed, jeg arbejder under. Jeg kan kun lave det, jeg gerne vil lave. Så længe jeg har kontrol over det, kan jeg lave det på min måde. Det er det eneste, jeg forlanger af universet.”

ANNONCE
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann / Netflix - Nicolas Winding Refn: Jeg har haft det ligesom H.C. Andersen, der skrev et nyt eventyr Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann / Netflix

Niche er det nye mainstream

Hans nyere fascination af neon-noir er langt væk fra det barske, grynede udtryk, vi har set i hans tidligere værker såsom Pusher eller Bleeder - men for ham er det ikke så meget et valg, men mere en naturlig ting i det at være filmskaber, der udvikler sig selv.

“Det svarer til at spørge Picasso, hvorfor han skiftede fra den ene stil til den anden. Det er jo bare en naturlig udvikling.”

Man giver slip på noget gammelt for at give sig selv over til noget nyt.

Det er en måde at udforske ens egen æstetik muligheder og fortælle-muligheder, men også udforske mediets kommunikative egenskaber. Man kommunikerer en historie.

For ham er det sjove at tage noget fra virkeligheden for at afspejle den i fiktionen frem for blot at genskabe noget.

“Niche er det nye mainstream.”

For ham handler værker som Copenhagen Cowboy om at hive en eventyrlig verden frem i neon-lyset og gøre det fetish-orienteret. Gøre det mere forførende.

ANNONCE
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann / Netflix - Nicolas Winding Refn: Jeg har haft det ligesom H.C. Andersen, der skrev et nyt eventyr Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann / Netflix

En stor del af Refns værker generelt lader det stilistiske agere fortællerstemme i lange sekvenser, hvor det konventionelle handlingsforløb, som den almene seer måske læner sig op af, er brudt op. Han hviler ikke op af en skabelon på et narrativ eller fortællestil - for ham er den stringente handling i et forløb nærmest ikke længere eksisterende.

“Mine børn er meget, meget nuancerede i forståelsen af, hvad en fortælling ER, og ikke hvad den har været. Man bruger alt for meget tid på at forklare, hvad der er rigtigt eller forkert i fortælleformen - men det er bare nonsens. I sidste ende handler det om: fungerer det, eller fungerer det ikke? Og derfra er oplevelsen ydermere individuelt fra person til person.”

At skabe noget med hjertet er ifølge Refn den eneste måde at skabe noget oprigtigt.

Du skal ikke følge nogen menu på, hvad der er rigtigt, normalt eller acceptabelt - i sidste ende er det bare Refn og hans værk.

Serieformatet har givet ham mere frihed til at male mere på sit eget projekt over længere tid, og for ham er der ikke nogen forskel på, om man oplever hans værker på det store lærred eller på vej hjem i toget på sin smartphone i dagslys.

“Film er mange ting. Film er også TikTok. Man skal kigge på, hvor det ungdommelige publikum søger hen og gå derhen for at fange deres opmærksomhed og ikke forsøge at tvinge dem til at se noget, de ikke gider.”

Han afslutter interviewet med nogle vise ord, som vi egentlig alle sammen kunne lære lidt af, når vi enten forsøger at tilpasse os samfundets kassetænkning, eller frygten for at blive udstødt af fællesskabet for at tænke en selvstændig tanke:

“Vi er så angste for, at tingene hele tiden ikke er acceptable. Men i virkeligheden skal man bare tro på, det man laver, så skal man lade tiden definere, hvad man laver.”

Copenhagen Cowboy får premiere på Netflix d. 5. januar 2023.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce