Vidste du?
Svensk dollarstore-koncept ekspanderer i Danmark: Black Friday-Bulk-shopping i Randers!
Svenskernes Walmart møder danskernes tilbudsjagt: Big Dollar åbner på Black Friday med bulk-shopping og skarpe priser.
Den store mængde af gående trafik med den spraglede rød-gule Big Dollar-forretning i Randers vidner om at en stor shopping dag som Black Friday er noget der får proletarietet på tilbudsjagt. Os inklusive.
Vi er taget på tur får at se det svenske indkøbsfænomen med de amerikanske tendenser på egen hånd: Ved indgangen bliver vi budt på en kop kaffe og en solid kanelsnegl, inden vi går videre mod indgangspartiet hvor den lokale Radio ABC i dagens anledning har stillet sig an ved en pult og en mikrofon i indgangspartiet. Cult Shakeren mangler vi.
Vel indenfor rammes vi straks af den overvældende synsoplevelse: Store skilte med prangende priser, bunker af varer i alskens farver og kategorier, og kunder, der med tårnhøje indkøbskurve zigzagger målrettet gennem gangene for at fylde op med toiletpapir og alt for billige papkrus.
‘Alt til 15 kroner’ står der på en række af hylderne, mens andre frister med 5, 10 eller 20-kroners skiltning – en ren buffet for tilbudselskere. Bulk-shoppingens Biltema, Svenskernes Walmart, eller måske bare en butik der er gladere for 5-tabellen, men har set hvordan Normal-kæden allerede har kapitaliseret stort på danskernes trang til obskure tilbud og ren-barberede priser.
‘Hvor meget kan du få for så lidt som muligt?’ lader til at være dagens mantra. Og helt i øjet for noget så højhelligt som Black Friday.
Konceptet er simpelt: Små priser, store mængder og lige til at tage med hjem. Der er alt fra opvaskebørster og shampoo, legetøj, kontorinventar, til sæsonnips som julepynt og snacks – alt pakket i rækker af bunker, der minder mere om et lager end en butik. Og det virker. Kunden ved siden af os stopper op og udbryder: ‘Hold da op, det er billigt!’ Hun hiver en håndfuld rengøringssvampe ned i kurven, mens manden foran os pakker lokumspapir i en volumen som vi ikke har set siden Statsministeren lukkede landet ned til Covid.
For nogle kunder handler det tydeligvis om at fylde lageret derhjemme, mens andre bare er ude for at se, hvad der mon gemmer sig i den nye Big Dollar.
Amerikanske vibes med et svensk twist
Selvom Big Dollar har sine rødder i Sverige, er det svært ikke at bemærke det tydelige amerikanske præg. De store, farverige prisskilte, den massive indkøbsvognsstørrelse og idéen om at købe stort ind til lave priser leder tankerne hen på amerikanske dollarstores som Dollar Tree og Walmart.
Men hvor det amerikanske ofte har et endnu vildere skær af overflod og extravagance, er Big Dollar en anelse mere afdæmpet i sin tilgang – eller måske bare skandinavisk. Der er ingen store opdelte sektioner eller fancy displays – blot bunker af varer og nem adgang til billige tilbud. For mange danskere lader dette til at ramme plet i en tid, hvor inflationen har fået folk til at tænke mere over, hvad de bruger deres penge på.
Men hvor bæredygtigt er det?
Et sted, hvor konceptet møder sin første kritiker, er bæredygtighed. For hvad betyder det for miljøet og vores forbrugsvaner, når alt kan købes i store mængder til lave priser? Det er svært at sige, om kunderne reelt har brug for de 20 svampe eller fire ruller gavepapir, som de lægger i kurven, eller om det handler om impuls og prisen som driver.
Big Dollar kan hurtigt komme til at repræsentere en slags overforbrugs-fælde, hvor idéen om ‘det er så billigt, at jeg bliver nødt til at købe det’ tager over. Det er tankevækkende, især i en tid, hvor bæredygtighed og bevidst forbrug fylder mere og mere i danskernes bevidsthed.
Med syv butikker på landsplan – og flere på vej – har Big Dollar tydeligvis store ambitioner for det danske marked. Men spørgsmålet er, om konceptet også kan overleve på længere sigt i en branche, hvor konkurrenter som Normal, Lidl og Rema 1000 allerede kæmper om kundernes opmærksomhed. Big Dollar satser stort på mængde og pris, men risikerer måske at miste pusten, hvis kunderne for hurtigt fylder deres skabe og mister interessen for tilbuddene.
For nu er stemningen dog høj i Randers (og sikkert også i Grenå der også åbnede i dag). Hvem kan sige nej til en tur i bulk-paradiset? De har julegaverne.