Motor
Dacia udfordrer markedet: Ny elbil til under 130.000 kr. på vej
Dacia er ikke just kendt for at være mærket, der sprænger budgettet – og det ser ud til, at de vil fortsætte den trend med deres kommende elbil.
Den rumænske bilproducent arbejder nu på en elektrisk bybil til det europæiske marked, og prisen bliver sat til under 130.000 kr. (15.000 pund).
Hvis du synes, det lyder bekendt, så er det fordi, bilen bliver en tæt fætter til Renault Twingo E-Tech, som også er på vej i en elektrisk version.
Dacia vs. Renault
Renault Group-chef Luca de Meo har 16 måneder til at gøre bilen klar – en tidsramme, han selv kalder en udfordring for enhver konkurrent.
Tricket? Dacia-modellen bliver bygget på samme platform som den kommende Renault 5 og Renault 4, hvilket betyder, at Renault kan spare enorme produktionsomkostninger.
De Meo fortæller, at Twingo E-Tech bliver 40 % billigere at producere end Renault 5, primært fordi bilen har færre dele.
Faktisk består hele bilen kun af 750 individuelle komponenter – hvilket er ekstremt lavt i bilindustrien.
Mere rækkevidde, bedre teknologi – stadig lav pris
Den nye Dacia-elbil bliver sandsynligvis en forbedring af Dacia Spring, som i dag er den billigste elbil på markedet.
Spring kommer med en WLTP-rækkevidde på 225 km og en batteripakke på 26,8 kWh – men det er småt med ladekapaciteten, der topper ved 30 kW DC-ladning.
Twingo E-Tech forventes at få en rækkevidde på ca. 300 km samt en markant hurtigere opladning – og Dacia-modellen følger formentlig trop.
Bygget i Europa – ingen kinesisk import
Dacia Spring bygges i Kina, men den nye model vil blive produceret i Europa.
Dette er ikke kun for at sikre en bedre forsyningskæde, men også for at undgå de toldafgifter, der i stigende grad rammer kinesisk-producerede elbiler.
Dacia satser altså på mere teknologi, længere rækkevidde og europæisk produktion, men uden at hæve prisen voldsomt.
Hvis alt går efter planen, lander Dacias nye elbil i midten af 2026 – nogenlunde samme tidspunkt som Renault Twingo E-Tech.
Hvis Dacia kan holde prisen under 130.000 kr., vil den hurtigt blive en af de billigste elbiler i Europa og en værdig konkurrent til kinesiske lavprisalternativer.