Motor
Nye EU-regler kan gøre dine billige dæk ulovlige
Det betyder, at billige dæk risikerer at blive pillet af markedet.
Foråret nærmer sig, og det betyder, at danske bilister snart skal til at skifte fra vinterdæk til sommerdæk.
Men denne gang er der en vigtig detalje, du ikke kan ignorere: Nye EU-regler har ændret spillereglerne for dækvalg.
16 meters forskel
Gennem årene har vi set store forskelle på kvaliteten af sommerdæk – især når det kommer til bremselængde på våd vej.
Faktisk viser FDMs seneste test, at der kan være op til 16,7 meters forskel i bremselængde mellem de bedste og de værste dæk.
Hvis du vælger forkert, kan det i værste fald være forskellen på en hurtig opbremsning eller en tur på værkstedet (eller noget værre).
Læs også:
Slidte dæk bliver en sag for EU
Den store nyhed i år er dog, at EU nu kræver, at dækproducenter tester deres dæk både som nye og næsten nedslidte.
Det betyder, at billige dæk, der mister deres vejgreb efter få tusinde kilometer, risikerer at blive pillet af markedet.
Ifølge FDM er formålet at fjerne de dårligste dæk fra markedet og sikre, at forbrugerne ikke ender med et par “sofabordshjul” efter et par sæsoner.
“Man bør ikke gå på kompromis med sikkerheden, når det handler om dæk,” siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen og understreger, at forskellen i pris mellem billige og dyrere dæk er en forsvindende lille del af det samlede bilbudget.
Hvilke dæk skal du vælge?
Ud over sikkerheden afslører FDMs test også, at nogle dæk holder markant længere end andre.
Det mest slidstærke dæk i testen kunne klare imponerende 71.000 km, mens det dårligste dæk var nedslidt efter blot 34.000 km.
Hvis du vil være på den sikre side, så husk disse 3 hurtige råd:
1️⃣ Køb ikke de billigste dæk – der er ofte en grund til, at de er billige.
2️⃣ Tjek dækkenes levetid – det kan betale sig at investere i et sæt, der holder længere.
3️⃣ Skift dæk i tide – sommerdæk bør have en mønsterdybde på mindst 3 mm for optimal sikkerhed.
Med de nye EU-regler bliver det sværere at slippe afsted med at køre på håbløse dæk, men det er stadig dit ansvar at vælge de rigtige.
Så næste gang du står og overvejer, om du skal spare en tusse på et billigt dæk, så husk: Den reelle pris kan ende med at være langt højere.
Læs også: