Connery

X3: Reunion

Handel, kamp, byg og tænk. Rummet udforskes igen.

5 ud af 6 stjerner
Egosoft startede deres rumdebut med X: Beyond the frontier i 1999 og derfra startede et spil som har vokset sig større og større, både spilmæssigt og spillermæssigt.
 
Efter succes med X fortsatte Egosoft med det næste kapital X2 i 2003 som endnu engang viste hvor stærke de er på rumspilsfronten og nu får vi så deres seneste bud nemlig X3: Reunion som forhåbentligt opfylder spillernes stadig stigende krav til serien.

Historie
ANNONCE
X3: Reunion
At have spillet X2 vil være en god fordel for spilleren da historien bygger videre derfra, men ellers giver manualen også et langt og godt indblik i mange af spillets aspekter såsom racer, men uden at have spillet de tidligere spil er det svært at blive smidt ind i historien og manualen giver ikke det indblik man ville øsnke sig som ny spiller.

Man sættes i rollen som piloten Julian Brenner. Året er 2395 og universet er stadig truet af Khaak som nådesløst hærger, og i baggrunden lurer en ny fjende og ene og alene tager man kampen op imod det uventede.
Kort sagt kommer man igennem mange af de klassiske elementer i et rumeventyr.

Gameplay
X3 byder på et meget åbent miljø. Til at starte med kan der vælge mellem tre sværhedsgrader med historien forbundet til, eller fire typer uden historie forbundet som hver især er rettet mod hvad man vil foretage sig såsom pirat, handelsmand og så videre.
ANNONCE
X3: Reunion
Når dette valg er overstået bliver man så kastet ind i historien eller i tilfælde man har undladt historien direkte i et system alt efter hvilken line der er valgt. Herefter er spillet åbent for spilleren og hvordan man bruger tiden er helt op til spilleren selv, selv historien hvis denne er valgt kan man vige bort fra og lave andre ting ved siden af og genoptage historien senere hen.
 
En af de gode og udfordrerende ting især for de handelsinteresserede er det dynamiske marked, priser varierer hele tiden alt efter udbud og efterspørgsel. Man skal ikke tro at det bare er et spørgsmål om at finde et sted der sælger billigt og et andet der køber dyrt for den er man ikke alene om at regne ud da computeren også vil benytte sig af det og deraf kan man hurtigt komme ud i et kapløb om hvem der får købt og solgt det bedst. Når man langt nok i spillet kan man endda sætte sine egne stationer, fabrikker, miner osv op, hyre folk (NPC'er) til at handle, beskyttelse til sine konvojer og lignende.

Kamp er selvfølgelig også en del af spillet, dog ikke med det samme store fokus som handel har hvilket er lidt ærgeligt når man ser det arsenal af våben man kan erhverve sig i løbet af spillet. Spillet byder også på en hel del skibe som har hver deres fordele og ulemper, lige fra store til små krigsskibe til transportskibe og hvert skib kan konfigureres på deres helt egen måde lige fra våben, hastighed, radar udstyr og meget andet som skibet nu kan tillade alt afhængig af typen.

Grafik
ANNONCE
X3: Reunion
Det kan roligt siges at rummet aldrig har set flottere ud. Skibe, stationer, planeter osv. er virkelig af høj kvalitet og viser hvad der kan hives ud af grafik lavet i 3D Studio Max. Grafikken kører flydende uden problemer, det kræver selvfølgelig også sit af ens pc. Egosoft har fået en del kritik for netop dette problem, men med patch 1.3 skulle det afhjælpe en del af problemet for de mindre maskiner.
Som vi alle ved er rummet et mørkt sted og
det ser man virkelig i X3 for det er virkeligt mørkt og ofte skal man ret tæt på objekter for at kunne nyde den høje detaljegrad spillet rummet.

Lyd
Lyd til spil der foregår i rummet har aldrig rigtigt været det helt store og X3 er desværre ikke undtagelsen. Der er den lyd tilstede som man kan forvente lige fra når skibene begynder at skyde deres ammonition ud af deres våben for at rive hinanden ad og den efterfølgende eksplosion til annonceringsmeddelser på stationerne. Især lydene til de forskellige skibe kunne man godt have forventet være ville meget forskellige, men det er desværre ikke tilfældet.

Konklusion
At skulle sætte sig ind i spillet er noget der tager sin tid. Starten er derfor også god til at  blive brugt på at lære tingene at kende, især kommandoerne til at kunne styre sig igennem spillet. For nye spillere er det også lidt en udfordring at sætte sig ind i da spillet bygger så meget videre fra de tidligere spil, men med en god portion tålmodighed kan man godt for overblik over spillet.

Links:
Egosoft
ANNONCE
Del

Seneste nyt