The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 [Anmeldelse]

Katniss Everdeen aka sexy Jennifer Lawrence er tilbage i en ny omgang Hunger Games.

The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 - Trailer
Lionsgate - The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 [Anmeldelse] Lionsgate

Game over

"Sultespillet" er slut og revolutionen mod The Capital (regeringen) begynder så småt at tage form blandt rebellerne. Præsidenten Alma Coin (Julianne Moore) og hendes rådgiver Plutarch Heavensbee (Philip Seymour Hoffman) prøver at overtale folkehelten Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) til at være frontfigur i en række propagandafilm, der skal inspirere borgerne i de fattige Distrikt 12 og 13 til, at gøre oprør mod regeringen. Men Katniss er ikke helt den samme, som hun var førhen. Spillet har svækket hende og efterladt hende paranoid og modløs. En tur hjem til hendes gamle distrikt, der i mellemtiden er blevet sønderbombet af regeringen, giver hende dog atter blod på tanden og styrken til at kæmpe mod den onde Præsident Snow (Donald Sutherland).

It's all about the money, it's all 'bout the dum dum dumdumdumdum

Mockingjay - Part 1 er den tredje i rækken af i alt fire Hunger Games-film. Det betyder at man skal have set de to første, for at kunne følge med i handlingen og det betyder også at filmen slutter meget brat. I det hele taget er denne mellemfilm fuldkommen overflødig. Bogen er tydeligvis kun blevet delt op i to film, for at producenterne kan tjene ekstra penge, hvilket er  ret uforskammet overfor de mange fans, der er tvangsindlagte til at se alle filmene.

A Little Less Conversation, a Little More Action, Please!

Mockingjay - Part 1 lider stærkt under det faktum, at den mangler actionsekvenserne fra spillet, som gjorde The Hunger Games og især Catching Fire så spændende. Mockingjay - Part 1 ender derfor som lidt af en politisk snakkefilm, der blot skal lede op til en revolution, som vi kun lige får anelsen af her, og det er efter min mening gabende kedeligt.

Words don't come easy

Skuespillerne gør, hvad de kan med de tåbelige replikker, men når selv ikke dygtige kræfter såsom Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore, Woody Harrelson og Stanley Tucci kan få noget godt ud af manuskriptet, så ved man, at der er noget galt. Også Jennifer Lawrence virker en anelse uinspireret og træt af rollen som Katniss Everdeen, så det er da godt, at der trods alt kun er én film tilbage...

Drengerøvsfaktor: 50%

Original titel: The Hunger Games: Mockingjay - Part 1

Land: USA, 2014