Testkørt: Renault Megane E-TECH Electric
Renault leder El-vejen i den lille mellemklasse
Renault Megane E-Tech Electric er på vejen, og det er en bil der er værd at holde øje med. Det skarpe øje, vil bemærke at bilen ikke har meget tilfælles med den "almindelige" Renault Megane, og det er helt rigtigt - Megane E-Tech Electric er nemlig den første Renault, der er bygget på mærkets nye elbilsplatform - og altså en rendyrket elbil fra bunden og op.
Renault var faktisk forholdsvist tidligt på markedet med en rendyrket elbil; Renault Zoe, der blev lanceret i 2014 har til dato solgt over 100.000 eksemplarer. Det har givet den franske bilproducent en masse læringer, som de nu har indarbejdet i deres nye platform - og i Megane E-Tech, der er en overraskende fornøjelig elbil.
Når man ser den nye Renault på fotos, er det let at se inspirationen fra SUV-klassen, som crossoveren er inspireret af - og på samme tid, gør det det svært at bedømme hvor stor - eller lille, den egentlig er.
Rent størrelsesmæssigt er Renault Megane E-Tech tæt på en benzin-drevet Megane - Altså en lille familiebil. Men designet syner af en større bil.
Faktisk er Megane E-Tech 15 centimeter kortere end dens forgænger, men den er også en anelse bredere - og oceaner mere rummelig indvendig.
Det er den slags takter vi tit hører fra elbiler - nemlig fordi de skræddersyede elbilsplatforme gør op med gammeldags udfordringer, som en benzinmotor krævede - hvilket betyder meget mere kabineplads - og højde. Derfor er bilen godt rummelig i både førerplads og på de øvrige sæder - og selvom bagagerummet ikke er gigantisk, er det både dybt, bredt og ganske rummeligt.
Renault Megane E-Tech Electric kommer med to forskellige elmotorer - mindste variant er med 40 kWh batteri (130 hk), en 60 kWh long-range (130hk), mens den testkørte og største er 60 kWh med en ydelse på 220 hestekræfter.
Prismæssigt er der ikke meget der adskiller 40 kWh-modellen med 60-kWh modellen: Megane E-Tech 40 kWh equilibre starter i 292.990 kroner, mens 60 kWh-udgaven starter ved 329.990 - i begge tilfælde er der en række udstyrspakker, som man muligvis bør kigge ind i, for at få den bedste oplevelse.
Testbilen: Renault Megane E-Tech Electric Iconic EV60 220HK
Megane e-tech 100% Electric iconic EV60 220 HK optimum charge - 373.990 kroner
Standardudstyr: 20" alufælge, automatisk forlygteregulering, eco mode, multi-sense, fuld LED lygter, varmepumpe, 2 usb-c porte båd, trådløs opladning, opvarmet rat, opvarmet førersæde, regnsesnor, 6 trins justerbar forsæde med massagefunktion, aircon, nøglefri oplåsning, Harman sound, 12.3" førerklynge, 12" multimediesystem mm.
Udstyrspakke: TECHNO/ICONIC - 15.000 kroner
Smart bakspejl, blindvinkeladvarsel, auto park assist, 360 graders 3D kamera, intelligent adaptiv fartpilot, aktiv førerassistance, aktiv nødbremse mm.
Lak:
Schiste grå - 8.500 kr
Totalpris fra: 397.490
Kørsel
Megane E-Tech er ikke en elektrisk racerbil, men 60 kWh med 220 hk klarer 0-100 km/t sprinten på 7.4 sekunder - det er pænt, uden at have rutschebane-effekten som man finder i eksempelvis elbiler som Polestar 2 Dual Motor. Du kommer dog stadig hurtigere fra krydset end størstedelen af benzin- og dieselbiler i myldretiden.
Køredynamikken i Megane E-Tech Electric er også god. Bilen er hverken for blød eller for hård - og fordi hjulene er presset så langt ud i hjørnerne som de kan, får man en meget dynamisk positur, der gør sig godt i både sving og på lige strækninger - sportsagtig er det ikke, men den virker frisk og veloplagt, og overhovedet ikke tung.
Kabine
Kabinen er moderne, uden at virke som et rumskib - og både den brede skærm der udgør bilen instrumentering - og den 12" store infotainment skærm fungerer upåklageligt. At Megane E-Tech også kommer med en stor sending af standard-udstyr er til at føle. Harman Kardon lydsystemet er standard - og det samme gælder trådløse oplader til smartphones og USB-C strømudtag til bagsæderne. I det hele taget er kabinen og de elektroniske løsninger gode og lette at arbejde med - og en stor del af æren kan tilskrives brugen af Googles Android Automotive styresystemet, som også Volvo og Polestar benytter sig af.
Megane E-Tech har rigtig mange plusser i det hele taget. Alligevel har jeg svært ved at fremhæve flere enkelte ting, som er ekstraordinære - og måske er det netop pointen med Megane E-Tech, for den virker helt enormt velbalanceret, som om alt bare går op i en højere enhed af letkørt transportmiddel.
Rigtig pæn rækkevidde
Når jeg nu siger, at der ikke er enkeltting at fremhæve, passer det ikke helt - for en ting er overdøvende vigtigt, og det har Renault klaret til topkarakter.
Megane E-Tech er til dato den elbil jeg har testkørt, der trækker den bedste kørselsøkonomi over blandet kørsel. Det resulterer i, at vi her har en bil der rent faktisk er billigere at holde strøm på, end gennemsnittet.
Når det kommer til WLTP-rækkevidder skal man tage tallene med et gran salt, 60 kWh (220 hk) er opgivet med en rækkevidde på op til 450 kilometer - og det er jeg ikke kommet tilnærmelsesvist tæt på - til gengæld er bilen hurtig til at gennemskue mit kørselsmønster, og det er første gang jeg oplever en elbil ramme så tæt på beregningerne, som Megane E-Tech - og i sommervejret trak en fuld opladning trods alt tættere på slutning af 300-km tallet, og med gode muligheder for at trække hurtig strøm de fleste steder, er det begrænset hvad jeg har følt af rækkevidde-angst med Renaults nye elbil.
Selvom opladningsteknologien i elbilen ikke er 800-volts hurtigt, har den en rigtig pæn ladekurve, når det kommer til den nærmest ledige offentlige ladestander, fordi den kan suge ret godt af strømmen.
Bilen har indbygget 22 kW-lader og det er dobbelt-op på AC-opladning i forhold til de fleste elbiler på markedet, som slår sig til tåls med at kunne trække 11 kW af de mindre ladestandere.
Når det kommer til lynladning kan bilen trække en peak på op til 130 kW, men kurven falder hurtigt, og den trækker kapaciteten i mål med 40-45 kW, størstedelen af tiden.
Det største minus: Bagruden
Som sagt er der mange ting, der er gjort helt rigtigt ved Renault Megane E-Tech Electric, men en ting er knapt så lækkert: Udsynet igennem bagruden er så begrænset, at den lige så godt kunne være blændet af. Det er selvfølgelig et produkt af bilens ellers pæne design - og Renault er godt klar over det selv, derfor kan man i en udstyrspakke få sig et spejl med indbygget skærmvisning fra bagrudekameraet - det fungerer til gengæld, som en god erstatning for det manglende fysiske udsyn gennem bilen, men det elektroniske bakspejl er nærmest så essentielt, at det simpelthen bare skulle have været en del af bilens standardudstyr - i min optik.
Selv med et lille minus i bagruden, er Renault Megane E-Tech Electric en rigtig god bil.
I mini-klassen, hvor udvalget af elbiler endnu ikke er helt så mangfoldigt som mellemklassen, har der været mange fordele og ulemper at vælge imellem, men den elektriske Megane virker som en solid målepind, for hvad en elbil i denne størrelse skal og kan præstere, uden at sprænge budgettet. Jeg afleverer nøglen tilbage til Renault, med en nyfunden respekt for mærket - for det er godt nok en pæn og gennemtænkt samlet pakke, som de har kreeret, nede i det franske.