Testkørt: MINI Cooper S E Countryman ALL4

Mini Cooper S E Countryman ALL4 er ikke den første hybrid jeg har kørt, men den skriver sig selv på listen som en af de sjoveste.



20. september, 2017 - kl. 11:36
Forfatter: Mikkel M. Vermeulen


Synes godt om Connery.dk

Del artiklen

MINI er typisk en bil der deler vandene ret skarpt på designet. Enten elsker man dem, eller også hader man dem. Sådan er det bare, når noget er så markant, som det meget urbane rettede mærke, vi kigger på i dag. 

Det gælder også for den store MINI, der nu er kommet i en plug-in hybrid udgave. Den har fået et herligt langt navn: MINI Cooper S E Countryman ALL4. Countryman er den store MINI. 

Vi har at gøre med en plug-in hybrid, og i praksis betyder det at vi kigger på en bil der kombinerer en forbrændingsmotor med ekstra power i form af elmotorer, der kan oplades direkte fra din stikkontakt derhjemme, eller en af de efterhånden mange ladestationer rundt omkring i landet. 

Teknik

Motoren er en 3-cylindret benzinmotor der yder 136 hestekræfter og elmotoren yder 88 hestekræfter - Samlet set giver det en bil med 224 hestekræfter, et absurd sjovt træk lige fra bunden af, takket være elmotoren. Omdrejningsmoment på 220 Nm mellem 1250-4300 omdrejninger fra benzinmotoren spiller sammen med de 165 Nm fra elmotoren, der er til stede fra 0-3000 omdrejninger, og samlet set giver det 385 Nm at lege med i spændet mellem 1250 og 3000 omdrejninger/min og det er en herlig fornemmelse. 

Gearkassen er en automatisk 6-trins gearkasse, der er koblet til forhjulene, elmotoren driver baghjulene, og i kombination har vi altså at gøre med et 4 hjulstræk, deraf navnet ALL4. Den gearkassen er i øvrigt et fantastisk bekendtskab at køre med, Steptronic systemet kommer fra storebror BMW og det byder på næsten umærkbare trinskift. 

Kørsel

Mini Cooper S E Countryman ALL4 er ikke den første hybrid jeg har kørt, men den skriver sig selv på listen som en af de absolut sjoveste.

Bilen er mest underholdende når kombinationen af el og benzin spiller sammen, men det betyder selvfølgelig ikke, at andre kombinationer ikke er mulige - hvis man er rigtig el-glad, kan vognen sættes i MAX eDRIVE. I denne køreindstilling kører vi udelukkende på elmotoren, og det muliggør en dejlig helt lydstille kørsel, indtil  man rammer 125 km/t, hvor benzinmotoren sparker ind. På ren elkørsel kan bilen klare en rækkevidde på 40 kilometer, og i praksis betyder det, at man kan benytte bilen som ren elbil, hvis man primært er ude i bykørsel. En fuld opladning tager i øvrigt tre timer og et kvarter.

Hvis man er ude i en situation hvor kapaciteten af batteriet er opbrugt, kan man også vælge udelukkende at køre på benzinmotoren - og det er det der gør en plug-in hybrid til et super versatilt bilvalg. 

Men altså, som tidligere nævnt er bilen sjovest når begge drivmidler benyttes. Og de benyttes sjovest i sportmode. Alle der har holdt i et kryds, ved siden af en elektrisk bil, ved hvor hurtigt de lægger fra land, og når man kombinerer det bedste fra to verdener, har man en virkelig sjovt bybil. Vi har allerede etableret at bilen har et hidsigt moment i de lave omdrejninger, og hvis ellers orienteringen kan følge, med kan bilen her nå igennem byens bølge af lyskryds langt hurtigere end konventionelle biler, fordi 0-50, takket være elmotoren, sker så let som et knips med fingrene. 0-100 km/t sker på 6.9 sekunder, og bilen vejer altså på den gode side af 1700 kilo. 

Denne MINI er en kvik lille sag, 

Interør og design

Kabinen er klassisk ny-generations mini, med alt hvad man kan ønske af muligheder for sjovt placeret elektronik. Det lille runde analoge speedometer sidder i dashboardet, men resten af systemet er selvfølgelig placeret i den runde ramme i midterkonsollen, og i denne udgave med en kæmpe touchskærm, med navigation som standardudstyr. Tænd/sluk switchen sidder også i midterkonsollen, sammen med alle de andre switches - akkurat som MINI-folk elsker det. Det kræver lidt tilvænning. 

De to bogstaver i modellens navn, S og E, er også gennemgående elementer i bilens design - S'et er selvfølgelig en del af Cooper S sportstrimmet, og det figurerer på kølergrillen og bagklappen - det elektriske E-logo på ladeklappen lige foran venstre fordør og som emblem på den modsatte side. Jeg er ikke den store fan af de meget iøjenfaldende E-trim elementer, men det er selvfølgelig en vigtig del af modellens branding, og man kunne forestille sig at dette bliver væsentligt nedtonet senere hen, når elektricitet er en selvfølge i de fleste modeller.

Kabinen er udført i carbon-trim dellæder, og det giver en god dynamik til de mange blankmetalliske elementer i kabinen. Ambient belysning i valgfri farve er ren drengerøvslir, og jeg fangede mig selv i at sidde og skifte mellem blå, grøn og pink belysning, og bare sidde at smile som en idiot, når mine fødder, dørhåndtagene og instrumenteringen blev oplyst i en ny flashy farve.  

MINI Countryman er overraskende rummelig og det også til trods for den elektriske funktionalitet. Der er rigeligt med plads på både forsæder og bagsæder i denne 5-dørs vogn, og bagagerummet er stort nok til at man kan holde en lille picnic i det - ja rent faktisk er det muligt at benytte en lille udfoldelig picnicbænk, der foldes ud over kanten af bagagerummet. Hvis vi skal tale rene dimensioner måler bagagerummet 859 mm i bredden, 718 mm i højden og 813 mm i dybden. 

Testbilen var også udstyret med et fantastisk Harman Kardon HIFI setup, der spiller helt fantastisk. 

Strøm på abonnement. 

MINI Cooper S E Countryman ALL4 bliver solgt med CLEVER Unlimited eller CLEVER Unlimited Network.

Med CLEVER Unlimited, hvor man får frit forbrug af strøm til opladning både hjemme og på CLEVERs offentligt tilgængelige ladenetværk med mere end 1.000 ladepunkter i Danmark, Sverige og Nordtyskland for 299 kr. pr. måned. Hvis man kun har brug for CLEVERs ladenetværk, koster CLEVER Unlimited Network 199 kr. pr. måned.

Specifikationer

MINI Cooper S E Countryman ALL4

Teknik
Motor 3-cyl. benzinmotor + elmotor
Ydelse Benzin:136 hk ved 4.400 omdr./min
El: 88 hk ved 4.000 omdr./min
Samlet: 224 hk

Max. moment Benzin: 220 Nm ved 1.250-4.300 omdr./min

El: 165 Nm ved 0-3.000 omdr./min
Samlet: 385 Nm

Gearkasse 6-trins automatgearkasse (standard)
Brændstofforbrug Kombineret: 43,5 km/l (18” hjul)
CO2 fra benzin 52 g/km (18” hjul)
Tophastighed 198 km/t (125 km/t på el)
Acc. 0-100 km/t. 6,8 sek
Køreklar vægt 1.735 kg
Totalvægt 2.270 kg
Anhængervægt m/u bremser N/A

Priser
Den aktuelle model koster (testbilen ekskl. udstyr og lev.) kr. 495.400
Den aktuelle model koster (testbilen inkl. alt udstyr, ekskl.lev.) kr. 667.382

Testbilen har følgende fabriksmonterede ekstraudstyr
Performance Control kr. 3.320
Alarmsystem kr. 6.836
Automatisk åbning af bagklap kr. 8.789
Chrome Line interiør kr. 3.125
Tagræling i sort kr. 2.344
Bakkamera kr. 7.422
Bagagenet kr. 3.711
Automatisk antiblænd bakspejl kr. 3.320
Midterarmlæn bag kr. 4.883
Interiør Anthrazit kr. 3.516
Interiør Satellite Grey kr. 2.148
MINI Yours interiør Piano Black illumineret kr. 7.617
Akustisk advarsel for fodgængere kr. 1.953
Parkeringssensor, for og bag inkl. Parking Assistant kr. 15.625
Aktiv fartpilot kr. 7.812
HiFi højttalere Harman Kardon kr. 15.429
E-call + teleservice kr. 3.711
*Picnic Bench kr. 2.344
**Driving Assistant kr. 11.523

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel M. Vermeulen Følg på: Facebook Instagram

Kontakt: mmv@connery.dk

Mikkel er redaktør på Connery. Hans ypperste mål er at leve, af at have det sjovt, og at have det sjovt mens han lever. + øl.

[...læs mere]

Vil du skrive for os?

Synes godt om connery.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen