Connery

Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt

2 uger, 6 mio. mennesker og øl i stride strømme.

5 ud af 6 stjerner
Privatfoto - Münchens rådhus - Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt Privatfoto - Münchens rådhus

For at citere en berømt men tegnet personlighed: Are we there yet?. Desværre har han ret, for I guder, hvor er det svært at vente 12-15 timer på at komme til München.

Anledningen er simpel: Oktoberfest! Denne begivenhed er noget nær det største, en rigtig drengerøv kan deltage i, så selvfølgelig tog vi afsted og naturligvis til 200-året for Oktoberfestens start.

ANNONCE
Privatfoto - Jep, det var et 2-personers værelse - Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt Privatfoto - Jep, det var et 2-personers værelse

Tirsdag den 28. september kl. 10.30 vi sidder i en bus i Fredericia. Vi er blevet samlet op af Bohemiantours, som arrangerede turen.

Da busture generelt er utroligt kedelige, alt for lange, springer vi frem i historien.

"indsæt selv kedelige ting der sker i en bus her"

Vi er ankommet og installeret i verdens måske mindste to-personers værelse. Vi brager naturligvis direkte ud i byen, og efter et par øl på et lille lokalt kombineret bryghus og restaurant, gik turen til Sausalitos.

www.sausalitos.de - Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt www.sausalitos.de

Sausalitos

Sausalitos er et mexicansk spisested og cocktailbar, der serverer nogle rigtig gode (og store) cocktails til en fair pris. Der er rigelig med alkohol og tøser i baren, så det er bestemt ikke et dårligt sted.

Selvom det var en højhellig tirsdag vi ankom, var stedet ikke udpræget feststemt, så natten var desværre  stadig ung da vi strøg hjemad.

ANNONCE
Armbrustschützenzelt, beliggende på Wiesn - Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt Armbrustschützenzelt, beliggende på Wiesn

Armbrustschüt-

zenzelt

Onsdag kl. 12.00 skulle vi til arrangement på Wiesn (Theresienwiese - den store festplads i München), hvor der bl.a. er tivoli og flere kæmpestore festtelte, bl.a. Armbrustschützenzelt, som var det telt, vi havde reserveret plads i.

Teltene på Wiesn har plads til alt mellem 6.000-10.000 personer, så der er rigelig med gang i den. Der er et dejligt bayersk køkken og selvfølgelig fik vi  også  bestilt en omgang Wiesn’hendel (½ grillkylling) samt dertilhørende Oktoberfest-bier (1L fadøl, frisk fra hanen).

ANNONCE
Armbrustschützenzelt  - Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt Armbrustschützenzelt

Hele dagen flød øllet og maden blev serveret. Vores reservation løb kun til kl. 17, men da vi ikke var færdige med at danse på bordene og spilde øl på os selv, valgte vi at finde nye pladser.

Midt i teltet spiller et tysk/tyroler-band op til dans, så der er fuld gang i den fra omkring kl. 15-16 stykker – og folk forstår virkelig at feste. Man kommer hinanden ved til Oktoberfesten og på vores tur snakkede vi med både tyskere, polakker, irere og amerikanere, som var udstationeret i Stuttgart.

kl. 23.30 lukkede festpladsen og vi ramte en lokal bar. Billederne er cencureret, men undertegnede kan røbe at jeg væltede ned fra et bord i bar overkrop til stor morskab for resten af baren!

ANNONCE
Privatfoto - Barfuss "Prost!" - Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt Privatfoto - Barfuss "Prost!"

Löwenbraukeller

Da det meste af torsdagen gik med en omgang gedigne tømmermænd, starter historien først klokken 18.30 i det berømte bryghus, Löwenbraukeller.

Her var der booket plads til spisning og livemusik med bandet Barfuss, der er blevet berømte med barfodet festmusik, der spænder fra de tyske folkesange til AC/DC, Oasis og lignende.

ANNONCE
Privatfoto - En af de mange "Heidi'er" - Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt Privatfoto - En af de mange "Heidi'er"

En omgang Wiesn’hendel og fadøl og festen var i gang igen. Lynhurtigt blev borde og bænke indtaget af dansende folk og øllet flød, mens de yndige Heidi’er fes rundt med op mod ti fadøl af gangen – imponerende i sig selv eftersom hvert glas vejer næsten 1kg, hvilket giver en totalvægt på små 20kg!

Desværre for os mente dørmændene, at min kammerat ikke skulle danse i underbukser, så vi røg ud før Barfuss for alvor spillede op til fest!

www.lenbach.de - Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt www.lenbach.de

Lenbach

Men fortvivl ej (det gjorde vi i hvert fald ikke), München havde masser at byde på. Derfor tog vi på Lenbach til After-Wiesn party, der er et rimelig stort, fancy diskotek med smukke dansepiger, billige Coronaer og masser af festglade mennesker.

Stedet blev ikke dårligere af at have en historie, hvor folk som Hugh Grant, Paris Hilton, Karl Lagerfeldt og Catherine Zeta-Jones har lagt vejen forbi.

Efter endnu en håndfuld kolde øl, dans med tyske piger og lidt sjusser, duede heltene ikke til mere. Vi indtog derfor en taxa (der kun ville modtage kontanter?), pejlede mod Viktualienmarkt og Pension Seibel, hvor vi boede og sagde pænt godnat til hinanden.

ANNONCE
Tak for denne gang - Oktoberfest 2010 - Vi kom vi så vi faldt Tak for denne gang

Tak for denne gang

Oktoberfesten er en rigtig drengerøvs-fest, der bestemt ikke appellerer til ret mange kvinder; simpelthen på grund af mængden af øl, fulde mennesker og manglen på bestik.

Øllet er godt, de lokale er rare og alt afhængig af indkvarteringen, kan du også opleve den dejlige by, München er.

Vi boede i nærheden af Viktualienmarkt, hvor det bl.a. var muligt at få friskpresset juice til en tier, hvilket ikke er skidt dagen derpå.

Rent prismæssigt er det meget lig Danmark; omkring 8-10 € for en Oktoberfestbier (både på Wiesn og Löwenbraukeller), så der er ingen penge at spare, men hvad gør det når festen ruller!?

Sådan kommer du afsted

Vil du forkæle din indre drengerøv, får du booket nogle værelser og finder en busbillet til München sammen gutterne – for det her vil du ikke gå glip af!

Du kan også bestille hos Bohemiantours, som vi rejste med, De åbner snart op for næste års booking på www.bohemiantours.dk

Information om Oktoberfesten
Oktoberfesten i München er den oprindelige ”Oktoberfest”. Den første blev afholdt så langt tilbage som i oktober 1810 i anledning af Kronprins Ludwigs bryllup. Især på grund af den række af krige Tyskland har været involveret i siden 1810 har der været en del pauser, men man er alligevel nået til den 175. Oktoberfest i 2008. Oktoberfesten i München er gigantisk.

Antallet af besøgende har de sidste mange år ligget omkring 6 millioner, og ølsalget omkring 6 millioner liter (meget ulige fordelt over de besøgende). Udover øl bliver der konsumeret tonsvis af især kyllinger og pølser.

Festen foregår på Theresienwiese, eller Wiesn som det også bliver kaldt. Arealet er på 42 hektar, hvoraf Oktoberfesten dog kun lægger beslag på omkring de 30 hektar.

Oktoberfesten løber af staben over ca. 2½ uge og er en kæmpe folkefest. Hver dag fra morgen til aften syder det i de mange telte og på festpladsen, som udover teltene også byder på stort tivoli mm.

Fra i begyndelsen at være en ”lokal folkefest” er det blevet til verdens største ølfest, hvor folk flyver ind fra hele verden for at ”smage” på den helt utrolige oplevelse.

I dag er det ikke kun de ”lokale”, som kommer i de smukke fest dragt, også nationaliteter som dansker, australier, franskmænd, italienere, amerikanere, kinesere mv. kan nydes i festdragterne som i Tyskland kendes som henholdsvis ”lederhosen” for mændene og ”dirnl” for kvinderne.