Mød mændene bag Trophy Games - en dansk spilvirksomhed, der udvikler football management spil

Vi har taget en snak om iværksætteri, hårdt arbejde og drømme for fremtiden



21. oktober, 2016 - kl. 11:12
Forfatter: Simone Borup


Synes godt om Connery.dk

Del artiklen

Her på Connery kan vi godt lide at præsentere jer for spændende og inspirerende mennesker, og det er også, hvad jeg har i sinde at gøre nu. Jeg har nemlig taget en snak med det danske spilfirma Trophy Games, der er besat af fodbold og udelukkende laver fodboldmanagerspil til henholdsvis browser og mobil. Trophy Games startede i 2006 og har siden kørt med 5 mand, indtil de i 2013 ansatte deres sjette mand. I dag består Trophy Games af 13 på fuld tid og en studentermedhjælper.

Jeg fangede Søren Gleie (til venstre), administrerende direktør og stifter, og Daniel Luun (til højre), operational direktør, som har været med siden begyndelsen til en snak om iværksætteri, hårdt arbejde og drømme for fremtiden. 

Hvordan & hvorfor startede I?

Søren: Det startede som et hobbyprojekt, der blev seriøst. Jeg spillede selv og var irriteret på kvaliteten på de spil, der var. Pludselig gik det stærkt; vi håbede at få 50 folk til at hjælpe med at teste det, så vi postede på et par fodboldfora, og den første uge meldte 5000 danskere sig til. Jeg hostede spillet på min egen bærbare, der bogstavelig talt nedsmeltede. På dette tidspunkt søgte vi efter en person mere til at lave spillet, men den eneste, der henvendte sig, var vores kommende investor. Så vi tog springet og droppede ud af RUC.

Daniel: Jeg kom først ind et år inde i projektet. Det var præcis den samme indgangsvinkel, jeg havde. Jeg spillede stort set alle managerspil, der var på nettet, men jeg synes aldrig, jeg fandt ét, som virkelig var fantastisk. Så jeg begyndte at skrive en forretningsplan og bygge et gameplay til det spil, jeg selv ville lave. Den sjove historie var, at det skete, mens jeg var et halvt år i Canada for at læse som en del af min uddannelse på CBS. Jeg kan huske, at jeg sad en dag og søgte på nettet efter alle managerspil for at se, hvad der var på markedet. Jeg fandt kun ét spil, som, jeg synes, ville noget af det samme som mig. Dengang havde de under 10000 brugere og slet ingen shop i deres spil. Jeg tænkte, at det kunne være interessant at høre, hvem de var, og hvad de ville, så jeg sendte dem en mail på engelsk. Jeg havde en forestilling om, det var et hollandsk firma, og jeg var helt klar til at flytte dernede for at jagte min drøm, hvis det var. Dagen efter kom der svar tilbage på dansk. Det viste sig, at manden bag spillet var Søren, som jeg havde spillet fodbold med et par år i Roskilde 5 år tidligere, og deres kontor lå lige ved siden af CBS. Altså what are the odds. Så vi fandt hurtigt ud af, at vi ville det samme, og da jeg kom hjem fra Canada, blev jeg en del af Trophy Games.

 

Har iværksætteri altid været en drøm?

Daniel: For mig har det altid været spændende, men ikke et absolut mål i sig selv. Jeg synes egentlig, processen er den mest spændende. Det med at tage noget godt, gøre det endnu bedre og bygge en helt forretningsplan omkring, hvordan det skal ud på markedet og udvikle sig derefter. For de fleste iværksættere tror jeg, det handler meget om at skabe noget, som er ens eget og være en fri fugl. Sådan har jeg det ikke.

Søren: Jeg har aldrig overvejet at blive iværksætter. Men jeg har det fint med at bestemme, så det giver egentlig meget god mening, at det endte sådan.

Hvad kræver det?

Daniel: Tålmodighed og viljen til at leve for få penge. Der gik faktisk 5 år, før jeg fik mere end 15000 i løn, og firmaet gav først overskud i år 7. Det tager virkelig lang tid at bygge noget op, men det betaler sig også at blive ved med at kæmpe. Jeg har mange gange tænkt, at det virkelig har været hårdt og ikke det værd, rent økonomisk i hvert fald, men i dag står vi jo i en situation, som er svær at hade.

Er der specielle udfordringer ved at drive den slags i Danmark?

Søren: Den største udfordring må klart være lønningsniveauet. Vi sælger kun omkring 5% til Danmark, og de fleste af vores konkurrenter ligger i lande, hvor medarbejdere får ned til 25% i løn af Danmark. Så det er virkelig vigtigt, at vi ansætter nogen skarpe folk og træffer de rigtige beslutninger.

Daniel: Spilindustrien er ikke særlig stor i Danmark, og det er også meget svært at få investeringen til spil. Branchen er gigantisk uden for Danmark, og vi har søgt til udlandet for at finde partnere og viden til at udvikle vores spil og vores firma. Det har ganske enkelt været umuligt i Danmark. Desværre, for vi lærte jo i gymnasiet, at Danmark er et videnssamfund, og hvis der er noget, vi er skarpe til, er det at programmere og lave spil. Så jeg forstår faktisk ikke, hvorfor lande som Sverige og Tyskland er milevidt fra Danmark. Danmark burde jo være førende inden for spiludvikling af natur, og vi ser mange, mange unge talenter, der brænder for at arbejde med spil. Desværre kan det slet ikke måle sig med, hvad der er af arbejdspladser, for det er kun ganske få danske spilvirksomheder, som har succes. Jeg synes personligt, det er lidt pinligt, at vi ikke er bedre til det i Danmark. For eksempel er vi jo verdensberømte for vores filmindustri, og jeg mener, vi har mindst ligeså gode muligheder for at opnå samme succes på spilfronten, hvis der bare blev satset noget mere på det oppefra.

Hvordan er arbejdsmiljøet?

Daniel: Vi har altid haft en utrolig afslappet atmosfære hos os. Vi solgte jo også ideen til vores medarbejdere, dengang vi ikke lavede overskud endnu, på at de ville blive en del af succesen, og hvad vi ikke kunne tilbyde i løn, kunne vi tilbyde i frihed og hygge. Nu er lønnen gået op, og vi har også professionaliseret arbejdsmiljøet, men vi holder stadig fast i vores firmakultur, som er, at vi hygger os og laver det her, fordi vi kan lide det, for det er den måde, vi får mest ud af alle og har den fedeste arbejdsplads, alle kunne drømme om.

Hvad er det fedeste ved jobbet?

Daniel: To ting. Det fedeste for mig er vel at få lov til at arbejde med min hobby. Jeg har aldrig i 11 år haft en dag, hvor jeg tænkte: "Fuck jeg gider sgu ikke på arbejde i dag". Nogle dage føles det, som om at jeg kunne sidde og lave det samme og ville være glad for at gøre det gratis. Den anden ting er at bestemme selv. Vi laver alt fra bunden, planlægger, designer, eksekverer og ser resultaterne. Vi bestemmer, hvad vi bruger pengene på og træffer beslutninger konstant, der rykker os. Vi er ikke bare en lille fisk i vandet, hvor et opråb ikke bliver hørt, fordi der er 5 led op til den chef, der reelt tager beslutningen. Det er virkelig den fede del af at være selvstændig. Alt, man laver, ses tydeligt, har betydning og rykker forretningen.

Søren: At se sine egne kreationer blive populære. Vores spil bliver spillet på 40 sprog og af mere end 300.000 mennesker om måneden fordelt over hele verden. Det er helt vildt. Vi er store i lande som Georgien, Brasilien og Indonesien. Derudover har vi også fået god sparring fra super dygtige erhvervsfolk i vores investorkreds, og de har været gode til at udvikle vores forretningsmæssige forståelse.

Hvad er håbet for fremtiden?

Daniel: Vi håber, at vi kan producere endnu bedre spil og udvikle forretningen. Der er selvfølgelig også noget professionel stolthed over at blive anerkendt, få medieomtale og blive en stor fisk i branchen. Vi var for eksempel utrolig stolte, da vi modtog Børsen's Gazelle pris forrige år. For mig personligt driver det mig at blive ved med at udvikle firmaet til at blive bedre og bedre. Jeg har ikke et mål om, at vi skal være så og så store eller tjene så og så meget. Det er mere processen, der er spændende, og mit håb eller drøm er vel, at jeg bliver ved med at synes, det er lige så sjovt at arbejde med, som jeg synes nu. Det ville være en drøm at have det sådan her til jeg går på pension. Det er nok ikke realistisk, men det er altså min drøm.

Søren: Vores næste spil har jeg ret store forhåbninger til. Det indeholder en masse ret unikke ting for genren, og vi har brugt alt det, vi har lært de sidste 4 år. Det kunne være fedt, om det så også resulterede i, at vores brugere bedre kunne li det. Jeg er ihvertfald spændt!

Men hvad holder I så af at lave udover arbejde? Hvor finder man jer eksempelvis en lørdag aften? 

Daniel: Ude i byen. Jeg er tit ude på restaurant og spise med min kæreste, får vennepar på besøg eller tager ud med nogle venner. Der er stort set aldrig en weekend uden noget socialt. Jeg prøver generelt ikke at arbejde i weekenden, da jeg har oplevet, jeg blev utrolig stresset af det. Så hellere lange arbejdsdage i hverdagene. Det har fungeret for mig.

Søren: Jeg blandet det lidt mere. Jeg kan godt lide at have en hektisk hverdag, også med en masse socialt, hvor jeg så til gengæld pøller markant mere i weekenden. Men hvis det er ude, er steder med drinks et godt bud.

Har I nogen guilty pleasure?

Søren: Gambling. Jeg elsker at bette og vædde om alt. Om det så omhandler hvilken tid man kan gennemføre et marathon eller på en fodboldkamp eller et spil Mario Kart.

Daniel. Jeg er næsten level 2000 i Candy Crush. Det er sgu lidt pinligt at sige, men for mig fungerer sådan et puzzle spil som perfekt afkobling efter for eksempel en lang arbejdsdag, eller før jeg går i seng.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Simone Borup Følg på: Facebook Instagram

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om connery.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen