Connery

LOL: Amazon går all-in på dansk humor

Prime Videos Karin Lindström løfter sløret for nye danske produktioner ved en storslået gallapremiere i København.

På en meget lattermild hverdagsaften i december afholdt streamingtjenesten Prime Video en ret så opmærksomhedsvækkende gallapremiere på deres nye danske show, "LOL: Den der ler sidst". 

Det er vidst nok det største event, som Amazon har afholdt i Danmark, fik jeg at vide i øresneglen, da jeg ankom til eventlokalerne i den nedlagte fabrik "The Plant", hvor stedet var blevet plastret til i blå løbere, røgmaskiner og et væld af plakater for den seneste comedy-satsning med en hær af stærke navne fra dansk underholdning.

Prime havde inviteret et væld af gæster til at fejre satsningen med en screening af de første afsnit - og jeg var såmænd også inviteret. Primært for at få en snak med flere af de involverede i projektet.

ANNONCE
Karin Lindström (til højre) introducerer LOL og den danske vært Sofie Linde - Foto: Prime Video/Fabian Wester - LOL: Amazon går all-in på dansk humor Karin Lindström (til højre) introducerer LOL og den danske vært Sofie Linde - Foto: Prime Video/Fabian Wester

Det gav mig også mulighed for at få en snak med svenske Karin Lindström - der på en god fordanskning af hendes arbejdstitel er den nordiske indholdschef for Amazons streamingtjeneste Prime Video.

"Vi er meget klar over, at vi er en af de seneste spillere, der er trådt ind på (streaming)markedet", indleder Lindström med et smil. "Men jeg ser det mere som en streamingfest end en krig. Det handler om at tilbyde det, det danske publikum ønsker og kan lide." Lindström forklarer videre, hvordan Prime Video fokuserer på kvalitetsindhold og en blanding af genrer, der appellerer til det danske publikum, og hvordan denne strategi adskiller sig fra konkurrenterne.

Lindström deler også hendes syn på streamingindustriens skiftende natur: "Forbrugernes præferencer ændrer sig fra traditionelt TV til streaming, og det påvirker den type indhold, vi fokuserer på. Vi er meget opmærksomme på, hvad vores slutbrugere tænker og ønsker, hvornår de ser ting og hvilke platforme der streames fra." Hun beskriver, hvordan indsigten former Prime Videos tilgang til indholdsproduktion og hjælper dem med at være relevante i et hurtigt skiftende medielandskab.

Da snakken falder på Prime Videos strategi og differentiering i den intense konkurrence, fremhæver Lindström: "Vores fokus er på at levere kvalitet og en blanding af genrer, som appellerer til det danske publikum." Hun understreger vigtigheden af at forstå og opfylde det danske publikums unikke behov og præferencer, hvilket er afgørende for at skille sig ud i et tætpakket marked.

"LOL: Den der ler sidst er et godt eksempel på vores tilgang," forklarer Lindström. "Comedy er noget, der skal tilpasses det lokale publikum. Derfor har vi arbejdet tæt sammen med Metronome for at sikre, at formatet appellerer til danskerne." Hun beskriver, hvordan det lokale team har arbejdet på at bringe en autentisk og relaterbar oplevelse til det danske publikum gennem showet.

Om Prime Videos fremtidsplaner siger Lindström: "Vi ser en positiv fremtid her i Norden. Vores mål er at fortsætte med at investere i lokale produktioner. For eksempel arbejder vi på flere danske serier og film, som vi er meget spændte på at præsentere." Hun afslører, at der er flere spændende projekter undervejs, som man mener vil styrke Prime Videos position som en nøglespiller på det danske streamingmarked.

ANNONCE
Amazon havde skruet op for de blå farver til den stort anlagte gallapremiere - Foto: Fabian Wester/Prime Video - LOL: Amazon går all-in på dansk humor Amazon havde skruet op for de blå farver til den stort anlagte gallapremiere - Foto: Fabian Wester/Prime Video

Med serier som 'The Bridge', 'Nicklas Pranker' og 'Good Luck Guys', har Prime Video allerede markeret sig på det danske marked med originale realityformater.

Disse shows har vist sig at være en effektiv måde at tiltrække og engagere det danske publikum på, en indikation på en vellykket tilgang til lokalt indhold. Mens disse realityformater virker som en god og "let" måde at fange de danske seere på, så peger Lindströms kommentarer og Prime Videos nyere tiltag på en potentiel udvidelse af deres repertoire.

Et mix af lokalt indhold, med et bredere fokus, vil kunne tilbyde en rigere og mere varieret oplevelse for det danske publikum og yderligere styrke Prime Videos position i streamingkrigen.

Hvad Prime reelt har i ærmet for fremtiden, forbliver et åbent spørgsmål. Lindströms vision og spændingen omkring Prime Videos fremtidsplaner tyder dog på, at der kan være banebrydende danske produktioner på vej.

Som aftenen falder på, og gæsterne begynder at forlade 'The Plant', kan man ikke undgå at føle en vis forventning om, hvad fremtiden vil bringe for Prime Video i Danmark. Med Lindströms vision ser det ud til, at streamingtjenesten er klar til at gøre et markant aftryk på det danske og ikke mindst nordiske marked.

I mellemtiden vil jeg i gang med at binge "LOL: Den der ler sidst" og se, hvad den nye satsning har at byde på.

ANNONCE
LOL: Den der ler sidst - klip
?si=CJHPrncMHxD59mkH
Del

Seneste nyt