Fury [Anmeldelse]

Brad Pitt og Shia LeBeouf har hovedrollerne i velspillet WWII drama fra manden bag Training Day.

Fury - Trailer
United International Pictures - Fury [Anmeldelse] United International Pictures

Call of Duty

April, 1945. Anden verdenskrig hærger og tyskerne er lige så stille ved at blive besejret, derfor har Hitler sat alle sejl ind, som et sidste desperat forsøg, for at vinde krigen. Det betyder at de hærdede Amerikanske soldater, ledet af Don 'Wardaddy' Collier (Brad Pitt), der bemander en ”Sherman” tank med kælenavnet ”Fury”, skal på en sidste mission i Nazisternes eget land; Tyskland. Da vi møder besætningen er de en slagen flok. De har netop mistet en af deres mænd i kamp og vender slukørede tilbage til basen. Her venter den nye mission og en ung grønskolling ved navn Norman Ellison (Logan Lerman). Han har kun været i militæret i 8 uger og er uddannet maskinskriver. Det er noget af en omvæltning der venter den unge mand, for tonen er hård og ubarmhjertig i tanken og den følsomme Norman får hurtigt krigens rædsler at se på tætteste hånd.

Kill or be killed

Fury er et intenst krigsdrama der viser, hvor grusom ikke mindst mudret krig er og hvordan den kan omdanne selv det mest uskyldige menneske til en afstumpet person, fyldt med had til fjenden. Her er der ikke lagt fingrer i mellem, når amerikanerne pløkker Nazisterne i læssevis, blot fordi det er deres job. Filmen minder faktisk meget om et first-person shooter spil a la Wolfenstein, hvor der går ud på at skyde så mange Nazister som overhovedet muligt, før de skyder dig.

Krigs propaganda?

Det er åbenbart meget forskelligt, hvordan publikum opfatter filmen. Nogle mener at det er antikrigs film, mens andre mener, at den er rendyrket propaganda. Personligt hælder jeg mest til den sidste mening. Det gav mig personligt også en lille smule dårlig smag i munden, at besætningen ombord på den amerikanske tank bliver gjort til helte, der nærmest vandt krigen på egen hånd.

Band of Brothers

Når filmen fungerer så godt som den gør, er der langt hen ad vejen takket være en medrivende historie og især det fremragende samspil mellem de 5 hovedkarakterer. Alle leverer solide præstationer og Shia LeBeuof, der spiller Boyd 'Bible' Swan, viser endnu en gang at han, trods personlige problemer der blev overdrevet af medierne, ER en sublim skuespiller og fortjener i dén grad at publikum ser ham som mere end drengen fra ”Even Stevens” eller ”ham fra Transformers”.

Drengerøvsfaktor: 90%

Original titel: Fury

Land: UK/Kina/USA, 2014