Anmeldelse: The French Dispatch

Wes Anderson viser sig fra sin frankofile side.

Walt Disney Studios Motion Pictures - Anmeldelse: The French Dispatch Walt Disney Studios Motion Pictures

The French Connection

Wes Anderson er tilbage med en ny film, der vanen tro er fyldt med små og store finuligheder - Andersons velkendte stil - og så byder filmen også på en af de mest imponerende rollelister i mands minde. Men dette overflødighedshorn af stil og karakterer er næsten for meget på én gang. Handlingen er i virkeligheden fire små historier, omhandlende det fiktive amerikanske ugeblad ”The French Dispatch” (inspireret af The New Yorker), vis redaktør Arthur Howitzer Jr. (Bill Murray) netop er afgået ved døden. Til at starte med bliver vi præsenteret for den fiktive, idylliske, lille franske by Ennui-sur-Blasé, hvor filmens hændelser foregår. Vi præsenteres også for redaktionen som er i gang med at diskutere, hvad der skal vise sig at blive magasinets sidste udgivelse.

The French Dispatch - Trailer

The Concrete Masterpiece

I første historie møder vi den gale eller geniale maler Moses Rosenthaler (Benicio Del Toro), der sidder på den lukkede afdeling, efter at han i et raserianfald huggede hovederne af to personer på en bar. I fængslet finder Moses en muse i form af den sensuelle fængselsbetjent Simone (Léa Seydoux) som han maler nøgen i en serie abstrakte malerier. En dag da medfangen og kunsthandleren Julian Cadazio (Adrien Brody) ser en af malerierne, øjner han straks muligheden for at tjene styrtende med penge, men Moses er ikke så nem at arbejde sammen med, som Julien hurtigt må sande.

Revisions to a Manifesto

Den anden historie forgår under en revolution i ’68 og handler om en ældre kvindelig journalist ved navn Lucinda Krementz (Frances McDormand). Hun anses af sine venner for at være lidt af en pebermø, men da hun møder venners søn Zeffirelli (Timothée Chalamet), en ung student der er i gang med at skrive et manifest, bonder de og Lucinda hjælper ham med at færdigøre manifestet, alt mens de har et hemmeligt seksuelt forhold til hinanden.

The Private Dining Room of the Police Commissioner

Tredje og sidste historie handler om mad-journalisten Roebuck Wright (Jeffrey Wright), der besøger en fransk politikommissær (Mathieu Amalric) for at skrive en artikel om hans japanske kok Nescaffier (Stephen Park), der er et geni i køkkenet. Men historien tager en uventet drejning, da kommissærens søn Gigi (Winston Ait Hellal) bliver kidnappet af en mystisk chauffør spillet af Edward Norton. Et mysterium som kun kan løses ved hjælp af Nescaffiers gastronomiske kunstskaber.

La petite mort

Det er tydeligt at Anderson som altid er i legehumør, for filmen springer rundt i Full-screen, split-screen, sort/hvid, farver, forskellige fortæller stemmer og tidsperioder, så man er lige ved at blive rundtosset. På en eller anden måde er det alt sammen lidt for skørt og for flyvsk. Den mangler simpelthen charmen og humoren som gjorde The Grand Budapest og Moonrise Kingdom så fantastiske.

It's all so… Blasé

Der er også en gennemgående mangel på substans i denne film og det hjælper ikke at Anderson insisterer på at fortælle historien yderst detaljeret og i et så hektisk tempo, at det er umuligt at tage det hele ind på én gang. Problemet er at vi ikke får nogle pusterum, som vi ellers har gjort i hans tidligere film, hvilket nærmest gør The French Dispatch til lidt af et luksusproblem. Den indeholder nemlig alt det vi elsker ved en Wes Anderson film, men hans stil og detaljerede univers kan simpelthen blive for meget af det gode som han desværre beviser med The French Dispatch.

Drengerøvsfaktor: 30%

Original titel: The French Dispatch

Land: Tyskland/USA, 2021

Instruktør: Wes Anderson

Cast: Léa Seydoux, Timothée Chalamet, Christoph Waltz, Saoirse Ronan, Jeffrey Wright, Adrien Brody, Benicio Del Toro, Edward Norton, Owen Wilson, Tilda Swinton, Bill Murray, Willem Dafoe, Elisabeth Moss, Anjelica Houston, Frances McDormand, Liev Schreiber, Henry Winkler, Bob Balaban, Jason Schwartzman, Mathieu Amalric, Tony Revolori, Lyna Khoudri, Winston Ait Hellal, Stephen Park

Genre: Comedy/Drama/Romance

Billedformat: 1.37:1

Spilletid: 108 min