Anmeldelse: Bastarden

Mads Mikkelsen har ’hedetur’ i ny dansk storfilm

Bastarden - Trailer
?si=ZfB2OYr6gaZQUYb0

Great… Expectations!

Jeg skal ærligt indrømme, at før jeg satte mig i biografsædet og så Bastarden, havde jeg en forventning om, at den ville være en anelse kedelig. To timers historisk drama om en mand der vil dyrke kartofler på den jyske hede, lyder ikke ligefrem som en nail-biter. Heldigvis tog jeg fejl, for en nail-biter, er lige præcis hvad filmen er.

Zentropa Entertainments - Anmeldelse: Bastarden Zentropa Entertainments

When Nature Calls

Bastarden, der er baseret på Ida Jessens roman Kaptajnen og Ann Barbara, er en sand historie. Anders Thomas Jensen og instruktøren Nikolaj Arcel står for manuskriptet og de to herrer spilder ikke et sekund med overflødigheder. Historien udspiller sig nærmest som en thriller, en nervepirrende David mod Goliat fortælling om natur, kærlighed, ondskab og store ambitioner.

A Soldiers Things

Året er 1755. Tyskfødte Ludvig von Kahlen (Mads Mikkelsen) er den uægte søn af en adelsmand, men er blevet forvist af sin far og sendt i hæren. Nu bor den midaldrende mecklenburgske kaptajn på fattiggården for krigsveteraner og ejer blot sin beskedne pension. Men Ludvig drømmer om at omdanne den golde jyske hede til en frugtbar landbrugsjord, til gengæld for et gods med tjenestefolk og en titel som adelsmand.

En kongelig affære

Ludvig fremlægger idéen for Kong Frederik 5’s rentekammer, hvor de højre herrer blot griner af det ambitiøse projekt. De har nemlig selv forsøgt at opdyrke den jyske hede i årtier, uden held. Men for at behage kongen, hvis største ønske det er at kolonisere og civilisere heden, godkender direktør Otto Georg Paulli (Søren Malling) projektet og så går Ludvig ellers i gang med at finde brugbar jord på den ubarmhjertige hede.

Det lille hus på prærien

Det er op ad bakken for nybyggeren, der ene mand må kæmpe mod den nådesløse natur. Med tiden får han hjælp fra præsten Anton (Gustav Lindh), sigøjnerpigen Anmai Mus (Melina Hagberg) samt slaveparret Johannes (Morten Hee Andersen) og Ann Barbera (Amanda Collin). Ægteparret er på flugt fra den ondskabsfulde og magtsyge godsejer Frederik ”De” Schinkel (Simon Bennebjerg), der ynder at voldtage sine tjenestepiger og at afstraffe sine undersåtter med pisk og kogende vand.

The Promised Land

”De” Schinkel påstår desuden at jorden, som Ludvig med kongens tilladelse har bosat sig på, tilhører ham og selvom heden er ubrugelig for godsejeren, så gør han alt for at sabotere Ludvigs projekt. Ikke mindst fordi ”De” Schinkels kusine og forlovede Edel Helene (Kristine Kujath Thorp) har et godt øje til nybyggeren, hvilket har gjort godsejeren jaloux. Men Ludvig er en stædig og standhaftig mand og han har bestemt ikke tænkt sig at opgive sit drømmeprojekt uden en kamp.

All’s fair in love and chaos

Det er de helt store følelser Nikolaj Arcel her sætter i spil, når kolonisering og kærlighed kolliderer med krig og kaos. Mads Mikkelsens ansigt er som skåret i sten, kantet og vejrslidt og den erfarende filmskaber forstår virkelig bruge det fuldt ud, som var det et landskab i sig selv. Dertil må en del af æren også gå til fotografen Rasmus Videbæk, der brillierer med stemningsfyldte lyssætninger og storslåede landskabs panoramaer, der giver mindelser om The Banshees of Inisherin (2022).

Herskab og tjenestefolk

Mads Mikkelsen kan naturligvis ikke bære hele filmen alene, så han får både medspil og modspil af blandt andre Amanda Collin, Melina Hagberg og Simon Bennebjerg. Den unge debutant Melina Hagberg stjæler vores hjerter som den charmerende sigøjnerpige. Collin leverer en nuanceret og underspillet præstation, der går direkte ind under huden på publikum og Bennebjerg er herlig som den psykopatiske godsejer. Han har fundet den rette balance mellem barnlig og sadistisk og han nyder tydeligvis skurkerollen og vi nyder at se ham på slap line.

And the Oscar goes to…

Som dansker er det selvfølgelig nemt at sige, at filmen burde være selvskrevet til en Oscar-nominering ved næste års prisuddeling, men tag det fra en anmelder og filmelsker, der normalt ikke er til danske kostumedramaer, Bastarden har en mesterfuld økonomisk brug af sine karakterer og historien, den føles fuldendt og givende. En film der i dén grad fortjener at blive oplevet på det store lærred.

Drengerøvsfaktor: 20 %

Original titel: Bastarden

Land: Danmark/Sverige/Norge/Tyskland, 2023