Motor
Polestar 3’s teknologiske mareridt: Tvinges til dyr opgradering
Polestar har brugt så lang tid på at udvikle deres biler, at teknologien er blevet forældet, før de overhovedet ramte vejen.
Nu bliver mærket nødt til at tage konsekvensen – og det koster dyrt.
Den kinesisk-ejede elbilproducent må nu udskifte computere i allerede solgte Polestar 3-modeller, fordi de simpelthen er for gamle.
De nye biler kører med forældet teknologi, og det har givet massive problemer.
Nu skal der ny hardware til
Skærme, der går i sort. Biler, der pludselig slukker. Ejere, der må genstarte deres bil, som var det en gammel bærbar. Listen over fejl vokser sig længere for hver dag.
Siden de første Polestar 3-modeller blev leveret i 2024, har ejere oplevet en lang række problemer.
Skærmene i bilerne er gået i sort, og nogle modeller har endda mistet strøm, mens de kørte. Flere har måttet genstarte deres bil som en telefon, der fryser.
Polestar forsøgte først at løse problemerne via over-the-air-opdateringer. Men software kunne ikke redde en bil, hvor hardwaren allerede var forældet fra starten.
Derfor kommer Polestar nu med en markant indrømmelse: Der skal ny computerkraft til, og det bliver på deres regning.
Gratis hardwareopgradering
Fra modelår 2026 får Polestar 3 en opgradering til NVIDIA DRIVE AGX Orin-processoren – en væsentligt kraftigere chip, der burde have siddet i bilen fra starten.
Det betyder, at eksisterende kunder får en gratis opgradering af bilens hardware.
Noget vi her på redaktionen vælger at tage som en sjælden indrømmelse af, at de første versioner af bilen ikke var gode nok.
“Vi har lyttet til vores kunder og vil fortsat skabe værdi for dem gennem hele bilens levetid,” siger Polestars direktør Michael Lohscheller i en pressemeddelelse.
Volvo har samme problem
Polestars søstermærke Volvo står overfor samme krise.
Deres kommende EX90-model har taget så lang tid at udvikle, at computeren også dér er blevet forældet, inden bilen overhovedet er på markedet.
Forskellen er bare, at Volvo endnu ikke har afsløret, hvordan de vil håndtere problemet – eller hvor mange milliarder det vil koste.