Motor

Gamle danske biler kører videre i Østeuropa – og det er et problem

Ifølge tal fra Motorstyrelsen er næsten 50% af de danske biler, der eksporteres, endt i lande som Polen, Rumænien og Bulgarien.

Gamle danske biler kører videre i Østeuropa – og det er et problem
Foto: A.BourgeoisP, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich 20. februar 2025

Hvert år forlader omkring 25.000 brugte biler Danmark med én enkeltbillet til Østeuropa.

De får et nyt liv i lande som Polen, Rumænien og Litauen – men før du forestiller dig en idyllisk genbrugsfest, så træk håndbremsen.

For hvad vi ser som skrot, bliver i mange tilfælde til rullende sikkerhedsrisici på de østeuropæiske landeveje.

Danmarks eksport af brugte biler boomer

Mens vi i Danmark er blevet lidt for vilde med at lease nye elbiler og sende de gamle fossile slæder på pension, så er det ikke alle, der er klar til at skille sig af med benzin- og dieselbilerne.

Og her kommer Østeuropa ind i billedet.

Ifølge tal fra Motorstyrelsen er næsten 50% af de danske biler, der eksporteres, endt i lande som Polen, Rumænien og Bulgarien.

For dem lyder det måske som en god handel – en billig brugtbil fra Vesten, der stadig har lidt kilometer i sig.

Men under motorhjelmen lurer en række problemer, der gør, at den store eksport ikke er så uskyldig, som den lyder.

80’ernes mest udskældte bil genopstår – og den bliver elektrisk

Læs også: 80’ernes mest udskældte bil genopstår – og den bliver elektrisk

Miljømæssig skraldevogn på fire hjul

Danmark har strikse regler for, hvornår en bil er totalt færdig.

Hvis en mekaniker i Danmark kigger på en skadet bil og ryster på hovedet, bliver den ofte sendt til ophugning – men ikke altid.

Mange af de biler, vi anser for at være udtjente, bliver i stedet eksporteret til Østeuropa, hvor miljølovgivningen er langt mindre restriktiv.

Her bliver de gamle dieselrøvere ikke nødvendigvis skrottet på en miljørigtig måde, men kan i stedet fortsætte deres liv – ofte med et CO₂-aftryk, der ville få Greta Thunberg til at hyperventilere.

Udledningerne fra gamle biler er markant højere end nyere modeller, men da mange af de importerede køretøjer havner i lande med løsere miljøkrav, fortsætter de med at forurene i årevis.

Sikkerhedsrisiko på fire hjul? Jo tak!

Det er ikke kun planeten, der betaler prisen – det gør også de nye ejere af bilerne.

Mange af de eksporterede biler har en skummel fortid, hvor totalskader og tidligere ulykker er blevet slettet fra den danske servicebog.

Når bilen først har forladt Danmark, er der nemlig ingen garanti for, at køberen får den lille detalje at vide.

Det betyder, at nogen i Rumænien eller Letland kan ende med at købe en bil, der har været involveret i et alvorligt sammenstød, men som kun har fået en hurtig kosmetisk opfriskning.

Og det er ikke ligefrem opskriften på en sikker køreoplevelse.

Så hvad gør vi nu?

Ifølge Troels Meier fra Autoparts24 er løsningen ikke så enkel som bare at stoppe eksporten.

Men han understreger, at der skal være mere kontrol med, hvilke biler der sendes afsted, og at det bør være et krav, at bilernes skadehistorik følger med.

Derudover kunne en mere ansvarlig ophugningspolitik i Danmark være en løsnin.

Hvis vi virkelig mener noget med vores grønne omstilling, bør vi sikre, at biler, der ikke længere opfylder vores standarder, heller ikke bliver en byrde for andre lande.

Indtil videre ruller de gamle danske biler videre på de østeuropæiske landeveje.

Og mens vi fejrer vores flotte elbilsstatistikker herhjemme, må vi nok også erkende, at vi i høj grad bare har flyttet problemet et andet sted hen.

En æra er forbi: Nürburgring siger nej til motorcykler

Læs også: En æra er forbi: Nürburgring siger nej til motorcykler

Polestar 3’s teknologiske mareridt: Tvinges til dyr opgradering

Læs også: Polestar 3’s teknologiske mareridt: Tvinges til dyr opgradering