The Legend of Tarzan [Anmeldelse]

The Legend of Tarzan - Trailer
Warner Bros. Pictures - The Legend of Tarzan [Anmeldelse] Warner Bros. Pictures

Me Tarzan, you Jane

Nogle af de tidligste minder jeg har fra min barndom, er at sidde foran fjernsynet og se de gamle Tarzan film med Johnny Weissmuller i hovedrollen. Jeg ELSKEDE de film og legede ofte, at jeg var Tarzan, der klatrede i træer og reddede Jane fra farlige dyr i junglen. Tarzan var min helt og filmene lærte mig om Afrikas kultur, om frygtindgydende menneskeædende stammer og om de hvide djævle, der nådesløst jagtede elefanterne for deres elfenben og brugte "negrene" (som man måtte kalde dem dengang) som slaver. Jeg var tryllebundet af denne verden. For mig var filmene voldsomt eksotiske, til tider ganske erotiske, enormt action fyldte og en fantasiverden jeg kunne forsvinde ind i. Weissmullers Tarzan film vil altid have en nostalgisk plads i mit hjerte og kan varmt anbefales til filmnørder og andet godt folk.

No CGI animals were harmed in the making of this film

Derfor var det med lidt bange anelser, at jeg satte mig i biffen for at se The Legend of Tarzan. Traileren lagde op til, at filmen ville blive et rent CGI-helvede, fuldkommen blottet for den charme og menneskelighed som Edgar Rice Burroughs originale historie og karakterer indeholder, men jeg blev faktisk positivt overrasket. Ja der er CGI dyr med, men de fungerer faktisk ganske godt.

Tarzan, the original superhero

I denne 2016 udgave af Tarzan, der er baseret på en historie fra serieforlaget Dark Horse Comics, er det nemlig en mere tegneserie-agtig og mindre realistisk udgave, vi får af abernes konge, men faktisk er denne version ganske tro mod Rice Burroughs originale Tarzan karakter. Således slås han ubesværet mod kæmpemæssige aber, kommunikerer med alle dyrearter, svinger sig vægtløst i lianer, hvilket kan virker en smule komisk, men accepterer man dette, er filmen en ren fornøjelse.

Oh Mar Got!

Alexander Skarsgård er en yderst veltrænet Tarzan og som skabt til rollen. Han har fundet den perfekte balance mellem vildmanden Tarzan og den britiske aristokrat John Clayton og er uden tvivl enhver kvindes drømme mand. Christoph Waltz og Samuel L. Jackson er begge underholdende og leverer som sædvanligt varen og så er der jo Margot Robbie… Åhhh Margot! Me Tarzan, you Jane. ’Nuf said…

Drengerøvsfaktor: 90 %

Original titel: The Legend of Tarzan

Land: USA, 2016