The Angel's Share [Anmeldelse] + Vind

Charmerende komedie om whisky og et kup i bedste Olsen Banden-stil

MIS.Label/Midget Entertainment - The Angel's Share [Anmeldelse] + Vind MIS.Label/Midget Entertainment
Filmen foregår i Skotland og handler om den kriminelle Robbie (Paul Brannigan), der står overfor at skulle være far og derfor ønsker at starte et nyt og rent kapitel i sit liv. Samtidig bliver han dømt til 300 timers samfundstjeneste for et groft overfald på en ung mand. Her møder han socialarbejderen Harry (John Henshaw), der er stor whisky entusiast, som Robbie øjeblikkeligt knytter et bånd til. En dag tager Harry de unge, kriminelle med på et destilleri. Det vækker Robbies interesse for whisky, da det viser sig at han har en særdeles god næse for spritten. Under en whiskysmagning får Robbie og de fire andre fortalt om en helt særlig Malt Mill whisky, der er så god, at en tønde ligger helt oppe i million pund klassen. Pludselig øjner Robbie en vej ud at hans håbløse tilværelse, med dette sidste kup og sammen med fire andre planlægger han at stjæle de dyrebare dråber.
The Angel's Share er en lille, charmerende film, der går rent ind. På nogle måder minder den om de gamle Olsen Banden film, for historien er enkel og plottet simpelt, men har en dejlig smittende feelgood stemning, der efterlader sit publikum i godt humør og uden tvivl med lyst til godt glas 12 års whisky. Instruktøren Ken Loach er kendt for at lave meget ”britiske” film, i socialrealistiske rammer og The Angel’s Share er ingen undtagelse.
Først og fremmest er det skuespillerne og karaktererne der bærer filmen. Der går ikke mange minutter før, at man fatter sympati for gavtyven Robbie og man håber vitterligt at han må få styr på sit liv og kommer videre. Ken Loach fine person-instruktion sikrer at Robbie og de andre karakterer bliver til interessante personer, som man kan forholde sig til på godt og ondt og netop dette gør filmen så seværdig. Filmen er rund og fyldig, ældet til perfektion og kan muligvis virke lettere berusende.
Drengerøvsfaktor: 50%

Original titel: The Angel’s Share
UK/Frankrig/Belgien/Italien, 2012