Painless [Anmeldelse]

Painless er en original spansk monster film, der godt kan give mareridt hos det modsatte køn.

MIS.Label/Midget Entertainment - Painless [Anmeldelse] MIS.Label/Midget Entertainment
Da den dygtige neurokirurg David Martell (Àlex Brendemühl) kommer ud for en bilulykke, opdager lægerne ved et tilfælde at han lider af lymfekræft. David har derfor brug for en benmarvs transplantation for at redde sit liv og beder sine forældre om hjælp. Men Davids forældre gemmer på en hemmelighed, for de er i virkeligheden slet ikke Davids biologiske forældre. Denne opdagelse sender David tilbage til et mørkt kapitel i den spanske historie. Tilbage i 30’erne, under den spanske borgerkrig, var der nemlig nogle børn, der på mystisk vis ikke kunne føle smerte. Af sikkerhedsmæssige årsager skønnede regeringen, at der var bedst at spærre dem inde på et modbydeligt hospital, hvor de blev eksperimenteret på af lægerne.
Det er i disse nådesløse omgivelser, at vi møder den følsomme dreng Berkano (Tómas Lemarquis), der vokser op i sin mørke og kolde celle og ender med at blive soldaternes menneskelige torturerings instrument, der stumt og koldblodigt dræber sine ofre med en lille hjemmelavet skalpel. Men spørgsmålet er, hvordan David kan være i familie med Berkano, hvis han har været indespærret hele sit liv?
Det er svært at fortælle så meget om handlingen uden at komme til at røbe plottwistet i filmen og jeg har gjort mit bedste for, at undgå at sige for meget her, men det er faktisk ikke særlig svært at gætte det, mens man ser filmen. Painless er dog ikke desto mindre en ganske effektiv lille thriller og en monsterfilm med europæisk islæt, der nok skal få pulsen op hos det svage køn.
Drengerøvsfaktor: 65%

Original titel: Insensibles
International titel: Painless