Operation Argo [Anmeldelse]

Ben Affleck har instrueret og spiller hovedrollen i dette nervepirrende og autentiske drama.

Warner Bros. Pictures - Operation Argo [Anmeldelse] Warner Bros. Pictures
I 1979 bliver den amerikanske ambassade i den iranske hovedstad Teheran, invaderet af en stor mængde vrede iranske millitanter, der vil have deres afsatte konge udleveret af den amerikanske regering.

Det lykkes seks amerikanske ansatte at flygte og søge ly hos den Canadiske ambassadør, men trygheden er kun midlertidig, da det blot er et spørgsmål om tid, før Iranerne finder ud af at de seks er flygtet og begynder at lede efter dem.

Derfor bliver CIA's ekstraktions konsulent Tony Mendez (Ben Affleck) indkaldt for at komme op med en ekstraktions plan, der skal få de seks sikkert ud af Iran.
Mendez finder på en vanvittig plan. I stedet for at forsøge at smugle de seks flygtninge ubemærket ud af landet, vil han få hele verden til at rette deres opmærksomhed på Iran. Mendez vil lave en falsk filmproduktion med titlen Argo. Dækhistorien er, at det er en Star Wars-inspireret science fiction film, der skal optages i Mellemøsten, og derfor er de seks en del af et canadisk filmhold, der blot er på udkig efter locations.
Til at hjælpe sig med at stable den falske filmproduktion på benene søger Mendez hjælp hos sin ven, den Oscar nominerede make-up artist John Chambers (John Goodman), der sætter ham i kontakt med den aldrende, men erfarende Hollywood-instruktør Lester Siegel (Alan Arkin). Sammen udtænker de et stort anlagt medieevent og sørger for at missionen virker så troværdig som muligt, ved blandt andet at afholde en gennemlæsning af manuskriptet foran pressen. Men en ting er teori og Hollywood mediestunts, noget andet er om planen rent faktisk virker i praksis, når Mendez ene mand skal trænge ind bag fjendens linjer og få de seks flygtninge sikkert hjem igen.
Ben Affleck der, ud over at spille hovedrollen, også selv har instrueret Argo, lægger ikke skjul på at filmen er en hyldest til bl.a. politiske dramaer fra 70’erne så som Alle Præsidentens Mænd, og indrømmer også gerne, at han har hentet en del af sin inspiration i form af stil og realime hos John Cassavetes The Killing of a Chinese Bookie. Historien er simpel, men yderst velfortalt. Affleck formår med ganske få virkemidler og den vanvittigt nervepirrende handling, at holde publikum på nåle fra start til slut. Jeg kan godt love at der er dømt neglebidning og koldsved i biografsæderne under filmens hektiske klimaks.
Filmen bliver allerede nu spået til at være den helt store vinder ved næste års Oscar uddeling. Det er selvfølgeligt lidt tideligt at sige noget om endnu, men Argo er unægtelig en rigtig god film og har alle de rette ingredienser, der kan gøre den en velfortjent vinder af bedste film. Og så skal man heller ikke glemme at den er produceret af Oscar-komiteens darling; George Clooney.

I spy with my little eye a golden guy and his name is Oscar...
Drengerøvsfaktor: 70 %

Dansk titel: Operation Argo