Mænd og høns [Anmeldelse]

Mads Mikkelsen og co. holder frikvarter i ny gokket komedie fra manden bag Blinkende lygter.

Mænd og høns - trailer
M&M Productions - Mænd og høns [Anmeldelse] M&M Productions

Èn fjer blev til fem høns

Brødrene Elias (Mads Mikkelsen) og Gabriel (David Dencik) hader hinanden og har ikke meget tilfælles. Gabriel er utrolig intelligent, mens Elias kun har én ting på hjernen; Sex. En dag får de er opkald om at deres far er død. Han efterlader sig et videobånd, som afslører at han ikke er Elias og Gabriels biologiske far og at de ikke har samme mor. Derfor rejser de to til en lille ø, for at finde deres far. Elias og Gabriel er knap nok ankommet før de bliver mødt af de første skæve personligheder, der beboer øen og det bliver ikke bedre, da de ankommer til det sanatorium, hvor deres far bor. Straks mødes de nemlig af tre meget ugæstfrie mænd ved navn Gregor (Nikolaj Lie Kaas), Josef (Nicolas Bro) og Franz (Søren Malling), der overfalder dem med træbjælker, gryder og udstoppede ræve. Det går dog hurtigt op for dem, at de alle er brødre, men ikke har samme mødre, der alle på mystisk vis døde under fødslerne.

Et ÆGgte familiedrama

Desværre er deres biologiske far død for længe siden, men brødrene har holdt ham i live ud ad til, da de frygter, at deres hjem bliver taget fra dem, hvis kommunen for nys om dødsfaldet. Elias og Gabriel flytter ind på sanatoriet, for at lære deres brødre at kende og langsomt går det op for Gabriel, at der er noget helt galt og der gemmer sig en stor hemmelighed nede i kælderen.

"Det er en syg høne, der har lagt det æg der."

Filmen er skrevet og instrueret af Anders Thomas Jensen, der også har instrueret Blinkende lygter, De grønne slagtere og Adams æbler. Mænd og høns er bestemt i familie med disse komedier. Humoren er kulsort og karaktererne skæve og enfoldige som altid. Desværre er filmen langt fra lige så sjov som dens brødre. Historien går i tomgang og faktisk er den i perioder decideret langtrukken og kedelig.

Alt slås fast med 7-tommer søm

Fantasien har også fået endnu et hak i den vanvittige retning, så man er som publikum nødt til, at overgive sig det skøre univers, hvis man skal kunne nyde filmen, ellers går den hurtigt hen og bliver for fjollet. Det fik mig til at tænke på; Hvorfor er det, at alting skal overdrives i danske komedier? Det er som om, filmskaberne vil være sikre på, at publikum forstår, at det her er sjovt!!! Det virker desperat og pubertært. Lidt selvtillid ville i dén grad klæde de danske folkekomedier.

Drengerøvsfaktor: 40%

Original titel: Mænd og høns

Land: Danmark, 2015