Inside Llewyn Davis [Anmeldelse]

Coen brødrene er tilbage med en film om folkemusik og forsvundne katte.

United International Pictures - Inside Llewyn Davis [Anmeldelse] United International Pictures
Mr. Tambourine Man
Llewyn Davis (Oscar Isaac) er en talentfuld, men fattig folkesanger, der bor i New York og tjener sine penge på at optræde på den lokale café; The Gaslight. Llewyn var en gang en del af en populær duo, men hans makker begik selvmord og siden da er karrieren gået i stå. Llewyn har heller ikke noget sted at bo og crasher derfor rundt omkring på sine venners sofaer i en slags turnusordning. Problemerne står da nærmest også i kø for den kære Llewyn. En morgen da Llewyn lukker sig ud af en lejlighed, smutter ejerens kat med ud og Llewyn må drøne rundt efter den, uden en overfrakke på, i New Yorks kolde vinter gader. Han er også kommet til at gøre sin vens kæreste Jean (Carey Mulligan) gravid og hans søster vil ikke låne ham penge til en abort, så livet er i det hele taget ikke særlig nemt for den stakkels Llewyn, der beslutter sig for at komme væk fra byen for en stund.
On the road again
Han får et lift af Roland Turner (John Goodman), en ældre, heroin misbrugende jazzmusiker, der ikke har meget til overs for folkemusikken og hans mystiske chauffør Johnny Five (Garrett Hedlund), der ikke siger et ord på hele turen fra New York til Chicago. Det bliver en tur Llewyn sent vil glemme og måske ville ønske, at han aldrig havde taget med på.
Semi-autentisk historie
Inside Llewyn Davis må siges at være lidt af en niche film. Coen brødrene har nemlig haft lyst til at lave en film om slut 50’erne og start 60’erne, hvor folkemusikken slog igennem i populær kulturen.
De baseret derfor deres historie på en rigtig person ved navn Dave Van Ronk, der ligesom Llewyn, var en folkesanger, der boede i Greenwich Village, i New York.
The Sound of Music
Filmens musik er produceret af Coen brødrenes faste musikproducer veteranen T-Bone Burnett og byder på fremragende sange af bl.a. hovedrolleindehaveren Oscar Issac, der har en vidunderlig stemme og klang, den yndige Carey Muligan, som tidligere har vist sit sang talent i Shame og sidst men ikke mindst Justin Timberlake, der som altid overrasker og brillerer med sit store talent.
Ikke en film for alle
Spørgsmålet er bare, hvor interessant filmen er for andre end musikere og fans af folkemusik genren. Personligt synes jeg, at det er dén Coen Brødre film, der har haft mindst køb på historien, så før første gang nogensinde kedede jeg mig faktisk under en af deres film. Måske er det hele bare så subtilt og indforstået, at det kun er folk med kendskab til den kultur, der finder filmen interessant og den slags film skal der bestemt også være plads til. Jeg kan desværre bare ikke anbefale den til connery.dk læsere…

Original titel: Inside Llewyn Davis
USA/UK/Frankrig, 2013
Instruktør: Ethan Coen og Joel Coen