Gravity [Anmeldelse]

Gravity er den vildeste rutchebanetur, og så i nul G endda!

Warner Bros. Pictures - Gravity [Anmeldelse] Warner Bros. Pictures
Et hold astronauter er i færd med at reparere en rumstation, da de får at vide af NASA, at russerne er kommet til at skyde en af deres egne satellitter ned med et missil og at de skal afbryde deres mission. Få minutter senere er katastrofen en realitet, for pludseligt regner en byge af metalstumper ned over dem med lynets hast. Splinterne smadrer deres rumskib og dræber de fleste af besætningsmedlemmerne ombord. To astronauter overlever dog; Den erfarne kaptajn Matt Kowalski (George Clooney) og rum-debutanten Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock), men Ryan bliver revet løs af sikkerhedslinen og svæver nu hjælpeløs ud i atmosfæren. Spørgsmålet er nu om Matt kan redde hende, inden ilten i hendes tank ophører og om de sammen kan nå i sikkerhed, før metalsplinterne når Jorden rundt og rammer dem igen?
Gravity er en teknisk tour de force. Ikke siden Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey har jeg følt mig hensat til rummet i sådan en grad, som jeg gjorde med Gravity. Publikum bliver selv en astronaut, der svæver rundt i rummet. Man mærker hvert et bump og bevægelse, gisper efter hvert eneste åndedræt og føler sig fuldkommen vægtløs takket være filmens 3D effekter, der her ikke blot er brugt som en billig gimmick, men snare som en naturlig forlængelse af billedsproget. Her får man nemlig virkelig fornemmelsen af, hvor langt væk Jorden er og hvor hjælpeløse astronauterne er, hvis noget går galt.
Også filmens lydside imponerer. Det nye lyd system Dolby Atmos har et enormt dynamikområde, hvilket gør at man hører, hver en lyd helt tydeligt. Dette demonstreres til fulde i filmen, hvor selv den mindste lyd bliver forstærket i den musestille atmosfære. Instruktøren Alfonso Cuarón har bevidst arbejdet med stilhed, for at give fornemmelsen af isolation, men især Sandra Bullocks åndedræt spiller også en væsentlig rolle i filmen.
Historien er enkel, men utrolig velfortalt. Filmen varer kun 91 min (det samme som det tager for et rumfartøj, at nå én gang rundt om Jorden) og der er spænding fra start til slut. Sandra Bullock leverer sit livs, vel nok bedste, præstation som den ensomme og desperate astronaut og sammen med filmens mindblowing visuelle effekter, bringer hun troværdigheden op på 100%. Det er nu tre dage siden, at jeg så filmen og jeg svæver stadig rundt over den. Gravity er ikke en film man skal læse eller tale om. Det er ganske enkelt en film, der skal opleves og helst på så stort et lærred som muligt.
Drengerøvsfaktor: 60%

Original titel: Gravity
Instruktør: Alfonso Cuarón