Motor

Skoda fyrer 6.000 ansatte: Elbilerne sender økonomien i bakgear

Når bilproducenterne sætter alt ind på den grønne omstilling, følger der ofte en pris med.

Skoda fyrer 6.000 ansatte: Elbilerne sender økonomien i bakgear
Foto: Ivan Radic, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich I dag kl. 10:26

For Skoda betyder det desværre, at 6.000 ansatte – hele 15 % af deres arbejdsstyrke – står til at miste jobbet.

Den tjekkiske bilproducent, som ellers har været en solid spiller på markedet, er nødt til at stramme livremmen ind.

Trods ambitioner om at booste deres salg af elbiler med 8 %, erkender Skoda, at deres elbilsportefølje simpelthen ikke trækker nok profit hjem sammenlignet med de klassiske fossilbiler.

Når elbiler giver bagslag

Skodas CEO, Klaus Zellmer, understregede, at fyringerne vil ske gennem naturlig afgang – men det ændrer ikke på, at omfanget er markant.

Mens andre bilproducenter som Audi også har været tvunget til drastiske tiltag (som at lukke deres Bruxelles-fabrik og kappe 3.000 stillinger), står Skoda i en situation, hvor de enten må skære eller synke.

På trods af de økonomiske udfordringer fortsætter Skoda dog med at udvikle deres elektriske modeller.

De har planer om at introducere en fuldelektrisk version af den populære Octavia hatchback, som skal føje sig til rækken af deres nuværende elbiler som Enyaq og Elroq.

Volvo ES90: Elektrisk revolution med 700 km rækkevidde og lynopladning

Læs også: Volvo ES90: Elektrisk revolution med 700 km rækkevidde og lynopladning

Gode nyheder? Nej, ikke helt…

Selvom en elektrisk Octavia kunne blive en bestseller, er Skoda stadig udfordret af de lave profitmarginer på elbiler.

Hvor en diesel eller benzinbil typisk kan trække pæne overskud, ender elbilerne ofte med at koste kassen, især når produktionen kræver store investeringer og råmaterialerne til batterierne er blevet voldsomt dyre.

Det er en bitter pille at sluge for Skoda, der ellers har markeret sig som en folkelig og pålidelig bilproducent.

Ikke alene om det

I lyset af de massive udfordringer på det globale bilmarked, hvor især amerikanske og kinesiske producenter som Tesla æder markedsandele, ser Skoda nu ud til at betale prisen for at være hoppet med på den grønne vogn.

Skoda er langtfra den eneste bilproducent, der vakler under vægten af den grønne omstilling.

Mens elbilerne er uundgåelige på vejen mod en bæredygtig fremtid, er det tydeligt, at de økonomiske realiteter kan være nådesløse.

Xiaomi Electric Scooter 5 Max: Det vildeste, afdæmpede el-løbehjul til byen?

Læs også: Xiaomi Electric Scooter 5 Max: Det vildeste, afdæmpede el-løbehjul til byen?

To bilgiganter går sammen: Vil udfordre Tesla med nye elbiler

Læs også: To bilgiganter går sammen: Vil udfordre Tesla med nye elbiler