Motor

Mekanikere presset til ulovligt AdBlue-fusk: ‘Jeg gør det mod min vilje’

AdBlue er et væske-baseret system, der hjælper dieselmotorer med at reducere skadelige NOx-udledninger.

Mekanikere presset til ulovligt AdBlue-fusk: ‘Jeg gør det mod min vilje’
Foto: Pixabay

Når din dieselbil pludselig lyser op med advarsler om AdBlue-fejl, kan du stå over for et valg, der både tømmer kontoen og potentielt overtræder loven.

I Sverige er det blevet mere og mere almindeligt, at dieselbil-ejere vælger en ulovlig løsning, nemlig at koble AdBlue-systemet fra.

Hvad er AdBlue, og hvorfor er det et problem?

AdBlue er et væske-baseret system, der hjælper dieselmotorer med at reducere skadelige NOx-udledninger, så de overholder de stramme Euro 6-normer for miljøet.

Men når systemet går i stykker, kan det koste op mod 30.000 kroner at få det repareret.

Det får mange bilister til at opsøge mekanikere, der tilbyder at koble systemet fra – en løsning, der er både billigere og ulovlig.

Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Læs også: Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

“Jeg gør det mod min vilje”

En svensk mekaniker fortæller anonymt, hvordan han ofte står overfor kunder, der ikke har råd til reparationen.

“Folk ringer, når de sidder i en knibe. De har ikke de penge, det koster at reparere fejlen. Jeg prøver altid at reparere først, men nogle gange er det den eneste mulighed,” siger han.

Ifølge Ulf Stefansson fra Fordonsjuristen er det et klokkeklart lovbrud:
“At koble AdBlue fra går imod både svensk og europæisk miljølovgivning. Bilen opfylder ikke længere udslipskravene og kan blive underkendt ved syn,” forklarer han.

En tikkende bombe før bilsynet

I Tyskland er synshallerne allerede udstyret med teknologi, der kan afsløre AdBlue-fusk. I Sverige – og også i Danmark – er vi ikke helt der endnu, men det er kun et spørgsmål om tid.
“Jeg advarer altid kunderne. Det er kun en midlertidig løsning. Når de nye kontroller kommer, bliver deres bil dumpet,” fortæller mekanikeren.

Mekanikeren lægger ikke skjul på sin kritik af bilproducenterne og mener at en del af ansvaret er på deres skuldre:
“De vil bare tjene penge. Systemet er dårligt designet, og det rammer bilejerne hårdt økonomisk. Jeg vil bare reparere biler og hjælpe folk, ikke snyde systemet.”

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer