Motor
Porsche Taycan GTS sætter vanvittig verdensrekord: 17.503 km drift på is
Guinness World Records var på pletten med dommeren. der sørgede for, at alt blev målt præcist.
Hvis du nogensinde har drømt om at drifte uendeligt, så har Porsche netop sat en rekord, der får dine våde bilfantasier til at fryse til is – bogstaveligt talt.
Den elektriske Porsche Taycan GTS har netop skrevet sig ind i Guinness Rekordbog for verdens længste drift på is, og rekorden er så absurd, at selv de mest hardcore bilentusiaster må knibe sig i armen.
17.503 kilometer ren sideways-action
Det hele gik ned den 14. januar 2025 på Porsche Arctic Center i Levi, Finland – et sted, hvor temperaturen ofte matcher prisen på en Taycan: tæt på nul, men stadig for høj for de fleste.
Med Porsche Experience-instruktør Jens Richter bag rattet blev den fabriksoriginale Taycan GTS sat på en mission: sætte en rekord, der får andre bilproducenter til at ryste i deres termodragter.
Den første omgang gik dog ikke helt som planlagt. Banen kunne ikke holde til presset, og efter sølle 11 kilometer måtte teamet afbryde forsøget, i følge Boosted.
Men Porsche er ikke kendt for at give op. Med kortere pigge på dækkene og temperaturer, der dalede hurtigere end aktiekurser i en finanskrise, var de klar til take two – og denne gang blev det episk.
Læs også:
132 omgange i ren balletsving
Jens Richter og Taycan GTS fortsatte i en kontrolleret drift i 17.503 kilometer, svarende til 132 omgange i en 59 meter bred cirkel.
Hvis du nogensinde har prøvet at holde din bil i drift i bare 20 sekunder, ved du, hvor absurd det her er. Det er ikke bare talent – det er kunst.
Det tidligere rekordtal, sat på 14.809 kilometer, blev smadret som en frostknækket forrude.
Taycan beviste dermed, at den ikke bare er en af de mest kraftfulde elbiler på markedet, men også en, der kan holde sig sideways længere end en Fast & Furious-film.
“Yep, det tæller”
For at gøre det officielt var Guinness World Records på pletten med dommeren Carl Saville, der sørgede for, at alt blev målt præcist.
GPS-enheder overvågede bilens hver eneste bevægelse – fra speederinput til de G-kræfter, der konstant hev i bilen.
Med hånden på hjerte (og sikkert også på håndbremsen) kunne Saville til sidst overrække rekordcertifikatet til Jens Richter og Porsche Arctic Centers direktør, Christian Lehwald.
Lehwald selv var ikke overrasket:
“Med den nye Taycan GTS har vi en af de mest kraftfulde elbiler på markedet. Så vi var ret sikre på, at vi kunne slå verdensrekorden.”
Den ultimative icebreaker
Porsche Experience-teamet beviste, at Taycan ikke kun er en elbil til daglig kørsel – den er en maskine, der kan skøjte gennem ekstreme forhold med en præcision, der kunne få rallylegenden Walter Röhrl til at klappe i hænderne.
Og som prikken over i’et skete det hele på standard Michelin-vinterdæk – så du kan roligt smide alle undskyldninger om “manglende greb” væk næste gang, du sidder fast i sneen.
Med denne rekord har Taycan GTS endnu en gang vist, at elbiler sagtens kan være sjove – også når det hele går sidelæns.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: