Verden iflg. Connery
Nye tal: Danskere griner sammen på tværs af generationer – og det bruger Tuborg Squash i nyt reklameunivers
Selvom sprog og slang ændrer sig, er humoren stadig noget, der binder os sammen – viser ny undersøgelse fra Carlsberg Danmark
Debatten om generationskløfter fylder meget i samfundet – især når det gælder sprog, værdier og kultur. Men en ny undersøgelse fra Norstat, foretaget for Carlsberg Danmark, viser, at danskerne i høj grad oplever humor som en fællesnævner på tværs af generationer.
Ifølge tallene mener 83 procent, at humor binder generationerne sammen, mens 91 procent svarer, at de føler sig tættere med andre, når de kan grine af de samme ting.
“De her tal nuancerer tidens debat”
Resultaterne bliver kaldt et vigtigt modspil til debatten om generationskløfter af livsstilsekspert Jacob Holst Mouritzen.
“De her tal nuancerer tidens debat om generationernes kløfter, som vi har diskuteret vidt og bredt de seneste år,” siger han.
Han tilføjer, at især sprogbrug har det med at udvikle sig og fungere som generationsmarkører.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 72 procent af Gen Z (født 1997–2012) bruger ordet ”nice” som et positivt udtryk, mens det samme kun gælder for 24 procent af babyboomere (født 1946–1964). Også udtryk som ”kanon” og ”fedt” varierer markant afhængigt af generation.
Læs også:
Humor som fælles sprog
Men på spørgsmålet om humor er der større enighed. Selvironi (65 %) og ironi (62 %) topper listen over danskernes foretrukne typer humor – uanset alder.
“Man har en tendens til at kategorisere mennesker alene ud fra alder, men sådan er virkeligheden jo sjældent. Humor har en enestående evne til at samle os, når vi kan grine af de samme ting, uanset om man er konfirmand eller pensionist. Så danske generationer har nok mere tilfælles, end vi går og tror,” siger livsstilseksperten.
Tuborg Squash: Ny reklame med gammelkendt ansigt
Undersøgelsen er lavet i forbindelse med relanceringen af Tuborg Squash, og ifølge Allan Aagaard Jensen, Brand Manager for Tuborg Squash, spiller netop humor en central rolle:
“Tuborg Squash har været symbol på noget særligt dansk siden dens populære tv-reklamer i slutningen af 1980’erne, hvor den blev lig med humor, hygge og sænkede skuldre. Værdier, der karakteriserer os som folkefærd den dag i dag,” siger Allan Aagaard Jensen, Brand Manager for Tuborg Squash.
I en ny reklamefilm vender Finn Nørbygaard tilbage som kioskmand – denne gang over for en ung medarbejder, og humoren udspiller sig netop i mødet mellem generationer.
“Vi genfortolker den gamle Tuborg Squash-kiosk i en nutidig kontekst, hvor Finn Nørbygaard vender tilbage og nu står over for en ung kioskmedarbejder. I deres møde udspiller humoren sig med forhåbning om at få folk på tværs af generationer til at grine sammen ved at vise forskellen i humor og sprogbrug fra dengang og til i dag,” siger Allan Aagaard Jensen.
“Selvom det kan lyde højtravende, at vi med nye sodavand vil tale ind i danske værdier, viser undersøgelsen, at der kan bygges bro mellem generationerne med netop humor, hvilket ligger dybt i Tuborg Squashs DNA. Vi håber derfor, at danskerne tager godt imod de nye reklamer,” siger Allan Aagaard Jensen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Norstat for Tuborg Squash, der ejes af Carlsberg Danmark. Den bygger på svar fra et repræsentativt udsnit af 1.005 danske respondenter over 15 år landet over. Data er indsamlet via online spørgeskemaer i perioden 17. december 2024 til 1. januar 2025.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: