Motor

Jeep præsenterer 2025 Wagoneer COV – en pansret SUV til VIP-kørsel og myndigheder

Emergency Mode!

Jeep præsenterer 2025 Wagoneer COV – en pansret SUV til VIP-kørsel og myndigheder
Foto: Jeep
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 08:03

Hvis du troede, Jeep kun var til offroad-eventyr og strandture med taget nede, så får du lige nu et wake-up call. Jeep har nemlig trukket sløret af deres nye 2025 Wagoneer COV – en fuldblods SUV designet til VIP-beskyttelse og lovens lange arm. Vi taler blåt blink, specialopbygning og 420 hestekræfter i en ramme, der ikke kun ser autoritær ud, men også er udviklet i samarbejde med amerikanske myndigheder.

Klar til indsats – fra Washington til hverdagens veje

Jeep Wagoneer Command Operations Vehicle (COV) blev for nyligt fremvist ved et lukket Stellantis-flådeevent i Michigan, og modellen er nu klar til bestilling i USA. Ifølge Jeep selv er interessen allerede eksploderet, og det forstår man godt. For ud over at være teknisk tunet til politimæssig brug, er den også pakket med udstyr, der gør den egnet til alt fra sikker transport af prominente personer til hardcore patruljetjeneste.

Under hjelmen ligger en twin-turbo “Hurricane”-motor med 420 hestekræfter, der sender den store vogn fra 0 til 100 km/t på omkring 6,3 sekunder. Tilsæt en bugseringskapacitet på 4.500 kg og du har en arbejdshest med autoritet.

Emergency-mode aktiveret

Det er dog ikke bare fart og kraft, der gør Wagoneer COV særlig. Den kommer med en omfattende opgraderingspakke specielt designet til politi og beredskab – inklusive sirener, lysrig, skjult ledningsføring til elektronisk udstyr og rummelige opbevaringsløsninger til både våben og gear. Jeep har også smidt mere end 130 standard sikkerhedsfunktioner i kabinen – herunder nattesyn, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot og nødbremse bagtil.

Komfort møder kommando

Trods sin “operationelle” rolle er der ikke gået på kompromis med komforten. Kabinen byder på lædersæder til otte personer, rummelighed i topklasse og Jeeps nyeste infotainmentsystem med over-the-air-opdateringer og 10 års sikkerhedstjenester inkluderet. Alt sammen pakket ind i et interiør, der oser mere af executive lounge end udrykningskøretøj.

Klar til markedet – men kun i USA (indtil videre)

Wagoneer COV kan allerede nu bestilles via Stellantis’ amerikanske forhandlere, mens canadiske kunder må vente til 2026. Jeep er i gang med at positionere sig som et seriøst navn i segmentet for højtydende, sikkerhedsoptimerede transportløsninger – og det er et træk, der både lugter af strategi og ambition.

COV’en er naturligvis ikke tiltænkt privatmarkedet i første omgang, men bare vent – det er kun et spørgsmål om tid, før nogen får idéen om at lave en civil version. Med en attitude der skriger “beskyt og tjen” – og med komfort nok til en weekendtur til Napa – er det her en bil, der bryder med forventningerne til både Jeep og SUV-genren som helhed.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.