Connery

Hængerøv, hiphop og autodidakt skuespil: Interview med Peder Thomas Pedersen

En snak om nisser, julestemning, Gramsespektrum og hiphop.

Peder Thomas Pedersen er en mand af mange talenter.

De fleste har stødt på hans navn, ansigt eller stemme på et eller andet tidspunkt i deres liv. Han har medvirket i alt fra film, radioprogrammer, tv-reklamer og musikvideoer og har produceret musik for både sig selv, for andre kunstnere og til forskellige formål.

Mange husker ham nok bedst som den ene halvdel af slut 90’ernes geniale satire-radioprogram, Gramsespektrum, hvor han sammen med Simon Bonde agerede brainchild på en masse vanvittige sketches a la Aggemam.

Derudover har han produceret utallige genistreger på musikfronten, lavet soundtrack til Breaking Bad og udgivet intet mindre end fire soloalbums.

Og som prikken over i’et?

Så er han også gået all-in på en sideløbende skuespillerkarriere, der har sine rødder hans arbejde med sketch-formatet i flere tidligere projekter.

Lige for tiden er han aktuel i den nye Netflix original-serie, som går under navnet Nisser.

Som navnet antyder, er det en julespecial, hvor man udforsker myten om nisser set fra et mere naturalistisk perspektiv - hvor de små, søde julemandshjælpere er skiftet ud med blodtørstige monstrøsiteter.

Vi har taget en snak med multitalentet for at høre, hvad der foregår i hans liv lige nu og kigger på hans liv.

ANNONCE
Foto: Anders Heinrichsen - Hængerøv, hiphop og autodidakt skuespil: Interview med Peder Thomas Pedersen Foto: Anders Heinrichsen

Julehygge sat på spidsen

I Nisser spiller Peder familiefaren, der sammen med sin kone og to børn drager til ‘udkanten’ af Danmark på en lille ø for at afholde en afstressende juleferie i hyggelige omgivelser - inden længe går det dog op for dem, at lokalbeboerne på øen gemmer på en blodig hemmelighed, der kommer til at gøre julen knap så hyggelig i år for alle parter.

“Det som fangede mig ved serien var, hvordan man hev de pussenussede nisser ned fra deres mytologiske piedestal og i stedet forvandlede den hyggelige julehistorie til noget jordnært og makabert. Og så at arbejde med Instruktør Roni Ezra igen. Og ikke mindst at vi fik lov til at starte ret så ”komisk”, inden der gik helt horror i den. Synes det stilskift er ret spændende.”.

Serien er nemlig skruet sammen på en sådan måde, at formatet og temaet i princippet er henvendt til unge med sin julekalender-agtige opsætning, men de dertilhørende elementer at blod, splatter og uhygge forvandler det til noget bizart, du ikke kan lade være med at kigge på.

Julen bliver ofte betegnet som en lys tid med masser af hygge og nærvær.

For Peder har julen først for alvor fået en betydning, da han blev far.

“For mig var julen ikke altid lig med glæde – Jeg har en skøn familie, men vintermørket var i mange år utrolig hårdt for mig at komme igennem”.

Da han var barn var juletiden ikke altid forbundet med glæde, hygge og børnesmil.

For ham var julen også synonym med mørket, og han baksede ofte med vinterdepressionen igennem sit liv - da hans børn kom ind i billedet, opdagede han, hvad juleglæden havde af positiv effekt og begyndte dermed bedre at kunne tøjle sine tanker og nyde hyggen som et lys i mørket.

Selvom skuespillet er begyndt at være en af de primære drivkræfter på karrierefronten for Peder den dag i dag, så har ønsket om at udtrykke sig kreativt udfoldet sig i mange andre genrer forinden.

ANNONCE
Foto: Anders Heinrichsen - Hængerøv, hiphop og autodidakt skuespil: Interview med Peder Thomas Pedersen Foto: Anders Heinrichsen

For gammel til hængerøv?

Som barn og teenager blev Peder med ét opslugt af hiphop-kulturen og havde en finger på pulsen på alt, hvad der rørte sig i kulturens mangefacetterede periode i 90’erne.

Musikkarrieren fik sin spæde start med en dj-karriere i scratch og mix, hvor han op igennem 90’erne medvirkede i DM i mix og i 1991 fik i 4. plads.

Naturligvis under det sagnomspundne alias, DJ Peder.

DJ Peder var som så mange andre unge i den tid beklædt med hængerøvsbukser, som på magisk vise formåede at holde taljeniveauet voldsomt syd for taljen uden at smide bukserne langs anklerne.

I 1994 fik han foden indenfor hos Danmarks Radio, hvor han efter en periode som gæste-DJ fik tjansen som værtsvikar på hiphop-magasinet i datidens P3, ‘Hiphop til Folket’, der var en underkategori til programmet ‘GO!’.

Her blev der talt stort og småt om datidens hiphop-kultur med alt fra anekdoter, updates og røverhistorier fra industrien.

Primært seriøs journalistisk kvalitet - indtil Peders ven begyndte at hænge ud i studiet.

ANNONCE
Foto: Anders Heinrichsen - Hængerøv, hiphop og autodidakt skuespil: Interview med Peder Thomas Pedersen Foto: Anders Heinrichsen

Han gik på daværende tidspunkt i gymnasiet med sin gode ven Simon Bonde, som senere skulle agere makkeren i den dynamiske duo fra Gramsespektrum, men inden da hang han ud i studiet sammen med ‘drengene’ og her begyndte hiphop-programmet at tage en drejning.

Simon og Peder begyndte at lege med satiredelen og lavede indslag, der til tider intet havde at gøre med hiphop - men mere eksperimenterende dansk satire.

Radioprogrammet lukkede i 1995, men Mikael Bertelsen, som på daværende tidspunkt var journalist på DR og en af de personligheder, der var med til at opdage Peders talenter, hyrede ham til at være hovedvært på et nyt hiphop-program, Sådan Er Det Bare.

Her fik vennen Simon Bonde også en fod indenfor og krydret med frihed til at udfolde sig efter egen kreativitet, blev der hurtigt eksekveret på et nyt og banebrydende program, som kørte satire i spil med virkeligheden sat på spidsen.

I en tour de force af mandehørm, gakket humor, pizza og smøger fik drengene med årene opbygget nok momentum til at frigive programmet, som efterfølgende blev til Gramsespektrum - en forfader til meget af den danske satire, vi kender i dag og en pioner indenfor sortkomisk gonzo-underholdning, hvor man tager et allerede etableret succes eller koncept, vender på hovedet og tager tykt pis på.

Har man først sagt Aggemam - så er alle med.

And the rest is history.

Senere skulle vi få den glæde at få videreformidlet magien af satiren og musikken i en ny og original symbiose med gruppen Xtra Naan, der fremtryller bangers såsom ‘Malk Mig’, hvor Peder agerer en mand med et yver, der gebærder sig i hiphop-atmosfæren med grænseoverskridende lyrik og tør, sort dansk humor.

I dag er Peder 48 år gammel, men han har stadigvæk svært ved at slippe hængerøven.

“Det er så integreret en del af min DNA. Bukserne har lidt svært ved at blive på plads. Min kæreste som er ret ung, kæmper en heftig kamp med at få mig ud af de stramme bukser og få dem hevet op til en eller anden slags normal.”

ANNONCE
Foto: Netflix "Nisser" - Hængerøv, hiphop og autodidakt skuespil: Interview med Peder Thomas Pedersen Foto: Netflix "Nisser"

Fra sketch til det store lærred

Selvom hiphop-kulturen sidder dybt i ham, så er lysten til generelt at performe og udtrykke sig kunstnerisk noget, der gennemsyrer alt, hvad han laver.

I tiden efter Gramsespektrum fik han prøvet kræfter med alt fra biroller, gæsteoptrædener på WullfMorgenthaler til ikoniske Yousee-reklamer samt musikkarrieren fik raketfart med fire soloalbums, hvoraf et af albummene åbnede dørene for Breaking Bad.

“Inden du farer helt op? Så er historien om at jeg producerede musik til Breaking Bad egentlig ret kedelig.”

Når man tænker på Breaking Bad, så er det hos mange den definitivt bedste serie til dato, men dengang Peder producerede musik til serien, havde den ikke fået sin universelle berømmelse endnu.

Han blev opdaget i gennem sine albums, som var begyndt at sælge ret så godt i både ind- og udland.

“Vi så klippet, hvor de havde brugt vores musik til en scene i Breaking Bad - og vi tænkte: ‘Hold nu kæft, hvor ser det amatøragtigt ud’.”

Det viste sig, at de ikke rigtig havde set Breaking Bad før, og scenen blev vist ude af sin kontekst - så tingene gav ingen mening, indtil de fik catchet op på universet og det gik op for dem, hvad de egentlig havde medvirket til at skabe.

”Da jeg senere hen fik set serien fra starten, blev jeg totalt forelsket især i Bryan Cranstons udvikling og skuespil. Det er så langt ude det der med, hvordan et klip hevet ud af sammenhæng kan fremstå så ringe.”

Når man taler med en hiphop-connoisseur, der har været med på beatet siden 90’erne, er det fristende at spørge, hvad en oldschool-OG synes om den moderne hiphop med autotune, mumblerap og hurtige produktioner.

Men Peder er langt fra en gammel sur mand, som mindes ‘de gode gamle’ dage.

“Jeg har det lidt svært med den der konservative holdning til musik, som den ældre generation af hiphopmiljøet kan være fortaler for. Jeg er sgu ligeglad med, om de unge kender til Afrika Bambaata og hele historien. Lav noget, find din egen sound og lad være med at følge nogens forskrifter for, hvad der er rigtigt”.

For ham handler det om, at man skal holde konservatismen ude af kunsten.

ANNONCE
Foto: Anders Heinrichsen - Hængerøv, hiphop og autodidakt skuespil: Interview med Peder Thomas Pedersen Foto: Anders Heinrichsen

Skuespillet fylder mere og mere

Mens musikken og satiren var i højsædet i mange år, så havde både Peder og folk omkring lagt mærke til, at der var potentiale til noget mere, hvis han begyndte at gå i retning af film og tv.

Han fandt det naturligt at gebærde sig over på skuespillets sti, da han i sin satire - hvad enten vi snakker karakterer på radioen eller i sketches - altid har udlevet en rolle, der passede til formatet.

Peder er autodidakt i den ædle skuespilkunst og har efterlevet learn-by-doing hele vejen fra sin spæde start i hiphop-kulturens slaraffenland og op til den anerkendelse han har fået i den danske underholdningsbranche.

Han skulle dog stadigvæk bryde ud af sin komedie-boble, som han tit kun blev genkendt for.

Han gik til en skuespillercoach, fik åbnet op for sig selv og fandt nye sider af sig selv.

“Jeg begyndte at læse hos Sarah Boberg, som er en glimrende skuespiller og lærer. Jeg sagde til hende, at jeg havde en ok fornemmelse for at spille komisk, men ikke vidste, hvordan jeg skulle spille aggressiv eller voldsom eller for den sags skyld bare naturalistisk. Det har hun virkelig hjulpet mig med og jeg elsker at modtage undervisning og blive udfordret.”

Da han valgte at sætte skuespillet som en prioritet, gjorde han op med sig selv, at det mere eller mindre skulle være slut med de gakkede roller, som han efterhånden nemt kunne blive typecastet til.

Hvis vinklen, historien og karakteren var interessant, så var det selvfølgelig en mulighed - men han ville ikke typecastes alene baseret på sine komiske udskejelser tidligere i karrieren.

For ham har det altid været interessant at udleve rollen om en mand, der er presset til det yderste - han prøvede det eksempelvis i rollen som Brian i Viaplay-serien Advokaten og i hans kortfilm, der efterhånden er klar til at blive fuldendt i en triologi.

Han har tidligere brilleret med barske, visuelt imponerende og opslugende kortfilm såvel som musikvideoer til hans albums - her kan varmt anbefales både Shadow of My Mind og Ghost of a Smile.

For mens Nisser har taget fokusset det seneste stykke tid, er Peder nu klar til næste kapitel i hans populære kortfilmsserie, hvor han selv spiller hovedrollen - for ham handler det om at finde en balance i kunsten.

“Jeg skal stadigvæk lære at have bolde i luften, så tingene passer med hinanden. Eksempelvis har film og tv fyldt meget i mit liv de seneste par år, som er gået ud over musikken - jeg skal lige lære at lytte til mig selv og være der, hvor der er brug for mig.”

Peder siger ikke nej, hvis udlandet en dag ringer og vil have ham ind til casting - men han elsker at lave film i Danmark.

Og så er han ikke typen, der eftersøger den store hovedrolle.

“Jeg jagter ikke hovedroller egentlig, men en god birolle er dejligt. Gerne en, der har det stamt eller virkelig bliver presset.”

Peder er først for nyligt sprunget hovedkulds ud i skuespillet som en af de primære områder på hans efterhånden lange, storslåede CV - og vi glæder os til at se, hvad fremtiden bringer!

Nisser har premiere på Netflix d. 28. november - se eller gense traileren herunder:

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce