Ford har sendt deres specialdesignede Raptor T1+ ud på sit første Dakar Rally. Med en erfaren kørertrup og en bil bygget til ekstreme forhold er forventningerne høje – men kan den leve op til hypen?
Læs også: Haaning Collection åbner dørene for Særudstillingen ‘Knallert – Gashåndtag og Rævehaler’ i januar
En raceklar ørkenkriger
Selvom Raptor T1+ deler designtræk med den populære Ranger Raptor, er dette en helt anden maskine. Bygget til FIA’s T1+-kategori, har bilen et spaceframe-chassis og en 5,0-liters V8-motor, der producerer 360 hk – tilpasset de strenge regler for klassen.
Suspension skabt til ekstrem belastning
Ørkenrallyer presser både bil og fører til det yderste, og Raptor T1+ er udstyret med et ophængssystem, der kan klare udfordringen. Med 350 mm hjulvandring og Fox-støddæmpere er den skabt til at tackle de værste landinger efter store hop.
Stærkt hold bag rattet
Ford har sikret sig en kørertrup i verdensklasse. Carlos Sainz, femdobbelte Dakar-vinder, leder holdet, mens Nani Roma og Mattias Ekström bringer erfaring og tempo. Rookie Mitch Guthrie fuldender teamet med ambitioner om at etablere sig i Ultimate-klassen.
Hård konkurrence
Fords største udfordringer kommer fra rivaler som Toyota Hilux og debutanten Dacia Sandrider. Med stjerner som Sebastien Loeb og Nasser Al-Attiyah bag rattet hos konkurrenterne, er det et stærkt felt, Raptor T1+ skal op imod.
Dakar Rally strækker sig over 12 hårde etaper og 8.000 km gennem Saudi-Arabien. Spørgsmålet er, om Ford kan overkomme både ørkenens hårdhed og konkurrenternes styrke.