Motor
Ferrari siger stop: Ikke flere rullende milliardær-midtvejskriser
Ferraris designchef har sagt nej til at tilføje LED-belysning og tigerstriber.
At købe en Ferrari er ikke bare at købe en bil – det er en livsstil.
En erklæring til verden om, at man elsker fart, luksus og håndværk i verdensklasse.
Men hvad nu hvis man også elsker neonpink interiør, guldstriber og LED-lys, der får bilen til at ligne en rullende natklub?
Så har Ferrari én ting at sige: “Nej tak, min ven.”
Farvel til rullende milliardær-midtvejskriser
Ferrari har i årevis ladet velhavende kunder gå amok med deres “Tailor Made”-program, hvor de kunne designe deres superbiler præcis, som de ønskede det.
Og som man nok kan forestille sig, er det ikke alle rige mennesker, der har god smag.
Designchef Flavio Manzoni har nu sat en solid rød streg over de mest absurde forespørgsler, som har inkluderet alt fra forgyldte gearstænger til kalecher i krokodilleskind.
Fremover vil Ferrari indføre strengere regler for specialdesign, så deres biler ikke længere ligner noget, der er fløjet direkte ind fra en Dubai-gade.
En Ferrari er en Ferrari – ikke en Vegas-attraktion
Hos Ferrari mener man, at deres biler ikke bare er transportmidler, men kunstværker. Og hvis Michelangelo ikke havde tilladt folk at tilføje LED-belysning og tigerstriber til Davidsstatue, så skal en Ferrari heller ikke lide samme skæbne.
De nye regler betyder, at Ferrari nu afviser alle designvalg, der ikke respekterer mærkets arv. Med andre ord:
- Nej til neonlys og “Tokyo Drift”-look
- Nej til Louis Vuitton-mønster på lædersæderne
- Nej til Swarovski-krystaller i rat og gearstang
- Nej til perlemorslak, der skifter farve i solen som en gammel Opel Corsa
Hvis du vil have en bil, der skinner som en diskokugle, så må du kigge mod Lamborghini, der nok stadig har lidt mere afslappet forhold til det gode (og dårlige) liv.
De rige er rasende – eller i hvert fald mildt irriterede
Som forventet er ikke alle lige begejstrede. Nogle Ferrari-ejere ser det som et overgreb på deres kreative frihed, og flere mener, at Ferrari nu gør det sværere at retfærdiggøre de allerede skyhøje priser.
En anonym Ferrari-ejer udtaler:
“For mange af os handler det ikke kun om at købe en bil, men om at skabe noget unikt. Hvis Ferrari begynder at sige nej til alt, fordi de anser det for radikalt, så bliver det svært at forsvare prisen.”
Oversat fra rigmandslingo: “Jeg har betalt millioner, og jeg vil have min Ferrari til at ligne en rullende guldramme.”
Spørgsmålet er nu, om andre luksusmærker vil følge trop.
Lamborghini og Rolls-Royce har stadig relativt frie tøjler, når det kommer til personalisering, og de kan meget vel bruge Ferraris beslutning til at tiltrække kunder, der vil have maksimal frihed til at gøre deres bil til en eksplosion af tvivlsomme valg.