Ford har netop løftet sløret for en vild ny elektrisk NASCAR-prototype baseret på den populære Mustang Mach-E. Samtidig annoncerede bilproducenten, at en Mach-E-baseret racerbil vil deltage i det legendariske Pikes Peak Hill Climb i 2025.
Læs også: Slut med huller i vejene? Forskere udvikler asfalt, der reparerer sig selv
En elektrisk Mustang til NASCAR
Selvom elektriske biler måske ikke brøler som klassiske V8-motorer, arbejder Ford på at gøre dem lige så spændende – også i motorsporten. Den nye NASCAR-prototype bygger på Mach-E, men har fået en voldsom opgradering. Den er konstrueret med kulfiberpaneler og henter sine bremser, styretøj, hjul og affjedring fra Fords nuværende NASCAR Cup-bil.
Ford har endnu ikke afsløret de præcise ydelsestal, men baseret på tidligere elektriske eksperimenter fra mærket kan vi forvente, at den tre-motoriserede opsætning leverer mere end 1500 hestekræfter. Batteripakken på 78 kWh er placeret i midten af bilen, og vægten er holdt nede med et kulfiberchassis og firewall.
Mach-E gør klar til Pikes Peak 2025
Som om det ikke var nok, har Ford også annonceret en ny Mach-E EV-demonstrator, der skal tage kampen op mod Pikes Peak i 2025. Selvom de fulde specifikationer endnu ikke er offentliggjort, antyder teaser-billederne en monstrøs bagvinge og ekstremt brede skærme. Hvis vi ser på sidste års Supertruck, som producerede over 6000 pund downforce, kan vi nok forvente, at Mach-E-versionen bliver lige så imponerende.
Ford vender tilbage til Pikes Peak med den legendariske racerkører Romain Dumas bag rattet. Han satte banerekorden i 2018 med Volkswagen I.D. R Pikes Peak (7:57.148) og slog Open Class-rekorden i 2023 med Supervan 4.2 (8:47.682). I 2024 forsøgte han sig med Supertrucken, men kunne ikke matche sin tidligere tid.
Med Mach-E demonstratoren i 2025 går Ford og Dumas sandsynligvis efter endnu en rekord. Om du er fan af elbiler eller ej, så er der ingen tvivl om, at Dumas’ hæsblæsende ræs op ad bjerget bliver noget, der er værd at se.