Motor
Bilindustrien bløder fortsat: Ny konkurs koster 500 jobs
Det tyske bilmarked har fået endnu en mavepuster.
Underleverandøren Boryszew Kunststofftechnik Deutschland GmbH (BKD), der producerer plastdele til bilinteriør, har erklæret sig konkurs – og det midt i intense lønforhandlinger.
Resultatet? 500 ansatte står nu til at miste deres job.
Volkswagen smækker bremsen i
Det store chok kom efter en markant nedgang i ordrer fra Volkswagen, BKD’s største kunde.
Det viser endnu en gang, hvor sårbar underleverandørindustrien er, når bilgiganterne skifter gear.
Ifølge advokat Michael Steenbuck er BKD’s aktiver nu indefrosset, og virksomheden er sat under værgemål, hvilket i praksis betyder, at der er tre måneder til at finde en løsning.
Borgmester Mandy Schumacher fra Gardelegen, hvor BKD har både hovedkontor og fabrik, har indkaldt byrådet til et krisemøde.
Byen er dybt afhængig af BKD, og hvis fabrikken lukker, kan det skabe en økonomisk nedsmeltning i lokalområdet.
Fra lønforhandlinger til lønsuppe
Ironisk nok kom konkursen midt i forhandlinger om nye lønaftaler.
Det må være et af de mest brutale wake-up calls for de ansatte – fra håb om lønforhøjelser til at stå med en fyreseddel i hånden.
Her troede man, at man skulle forhandle om mere i løn, og så ender det i stedet med ingen løn overhovedet.
Et Rullende Katastrofeområde
BKD’s kollaps er desværre ikke en enlig svale i den tyske bilindustri.
For nylig annoncerede Bosch, en anden gigant inden for bilkomponenter, at de ville skære 12.000 arbejdspladser væk.
Og nej, det er ikke bare for sjov. Det er et desperat forsøg på at spare sig ud af en krise, hvor det føles som om, bunden er røget ud af markedet.
For en by som Gardelegen kan BKD’s konkurs være et økonomisk jordskælv.
Det er ikke kun de 500 ansatte på fabrikken, men også de mange indirekte jobs, der hænger i en tynd tråd.
For når en så stor arbejdsplads lukker, så rammer det også alt fra den lokale købmand til pizzabageren og pedellen på den lokale skole.