Motor

Trump trækker i håndbremsen: Bilafgifter sat på pause – men kun i en måned

Bilproducenterne får kortvarig pause, men truslen om tariffer hænger stadig tungt over branchen

Trump trækker i håndbremsen: Bilafgifter sat på pause – men kun i en måned
Foto: By Shealeah Craighead - White House, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=93471805

Hvis du lige troede, at din næste bil fra Ford eller GM ville undgå en klækkelig prisstigning, så hold fast i kopholderen.

Trump har nemlig sat bilafgifterne på pause – men kun i 30 dage. Herefter kan vi forvente, at tarifferne ruller ind over grænsen som en amerikaner på Black Friday.

En pludselig opbremsning

Donald Trump har besluttet at udskyde sine planlagte 25 % tariffer på biler fra Mexico og Canada.

Den månedlange pause kommer efter møder med topchefer fra General Motors, Ford og Stellantis, som ifølge rygterne skulle have involveret både charmoffensiver og mulige bestillinger på tequila fra The Rocks destilleri.

Ifølge Karoline Leavitt, talskvinde for Det Hvide Hus, vil afgifterne nu først træde i kraft den 2. april.

De såkaldte “reciprokke tariffer” er en del af Trumps større plan om at straffe lande, USA har handelsunderskud med.

Og ja, det gælder altså også Canada, som ifølge Trump burde blive den 51. amerikanske stat.

Tilbage er bare spørgsmålet, om Justin Trudeau ville blive guvernør eller om Mark Carney, den kommende premierminister, skal forhandle Canadas plads ved det amerikanske bord.

Priser på biler kan stige med op til 68.000 kroner

Bilproducenterne har allerede panik i blikket.

En tarif på 25 % kan få bilpriserne i USA til at stige mellem 20.000 og 68.000 kroner per køretøj.

Det sker fordi mange dele produceres i Mexico, og bilerne krydser grænsen flere gange under montageprocessen – hver gang med en lille ekstra gave til statskassen.

Det er ikke småpenge, vi taler om, og den midlertidige pause på tarifferne har allerede sendt aktiekurserne på en rutsjebanetur.

Bilindustrien kørte en velfortjent tur op ad bakke på aktiemarkedet, og både Dow Jones, S&P 500 og Nasdaq 100 trådte speederen i bund med stigninger på op til 1,5%.

Flyt fabrikker på 30 dage

Trump har gjort det klart: Bilproducenterne har én måned til at flytte deres produktion tilbage til USA, ellers bliver afgifterne en realitet.

Og selvom det lyder som en simpel omgang flytte-kasser-leje-en-flyttebil-situation, er virkeligheden en smule mere kompliceret.

At omlægge hele forsyningskæden, flytte specialiserede fabrikker og træne nye medarbejdere tager mere end en måned.

Medmindre bilfabrikkerne har en tryllestav (eller en DeLorean med tidsrejsefunktion), er det usandsynligt, at de når det.

Gratis penge fra tariffer?

Præsidentens tro på, at tarifferne er en pengemaskine, hvor udlandet betaler regningen, holder desværre ikke helt i byretten.

I praksis er det de amerikanske forbrugere, der ender med at betale de ekstra afgifter. Men det ser ikke ud til at bekymre Trump.

“Det er jo gratis penge fra udlandet!” synes at være logikken.

Men i virkeligheden er det forbrugerne, der må af med mere, når de skal købe deres næste SUV – og det er ikke just en opskrift på lavere inflation.

Og så er der lige den lille detalje med Canada.

For selvom den månedlange pause kunne have været en mulighed for at lande en bredere handelsaftale, faldt forhandlingerne med premierminister Justin Trudeau helt fra hinanden.