Connery

WoW: 'Dengang var der mange der ikke forstod, at man brugte så lang tid på et spil'

WoW: Classic er på trapperne, og vi har taget en tur ned af memory lane med gamle gamere - på godt og ondt.

(Denne artikel blev oprindeligt udgivet den 26. august 2019)

/played: 571 timer, 42 minutter og 3 sekunder.

Natten til tirsdag den 27. August 2019, genåbnes en verden, der fra 2004 og frem, var med til at ændre gaming, og især online gaming for fremtiden. Spillet der ændrede verden var og er World of Warcraft, og det specielle ved den denne aftens event, er World of Warcraft: Classic. 

Det som man som udenforstående er nødt til at forstå om WoW, er at selvom spillet stadig eksisterer og fortsat udvikles, så har det aldrig været som det var.
Det populære Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (MMORPG), har nemlig lige netop på grund af den konstante udvikling, ændret sig en del i løbet af tiden. Så når folk henviser til WoW back in the days, var det en helt anden oplevelse - som nu bliver tilgængelig for både gamle nostalgiske spillere og en helt ny generation af gamere. 

På godt og ondt, bliver WoW: Classic en helt anden, mere grindy og upoleret spilfornøjelse, end det folk kender spillet for i dag. 

ANNONCE
World of Warcraft: Classic - Annonceringsvideo

/played

I World of Warcraft er der en kommandofunktion der hedder /played. Når man indtaster den, får men at vide, hvor længe man har været logget ind i spillet på en given karakter - opsummer det tal på tværs af alle karakterer, man nogensinde har oprettet i spillet, og så har du det præcise tal for, hvor meget tid af dit liv, du har brugt på spillet. 

571 timer, 42 minutter og 3 sekunder. Næsten 24 døgn af mit liv, har jeg brugt på min nyeste World of Warcraft konto. Hvis aldrig du har spillet WoW lyder det måske voldsomt - hvis du har, lyder det af lidt. 

Men det er der en grund til - tilbage i 2008-2013 brugte jeg utallige af timer på spillet, på en tidligere konto. På et tidspunkt i første stretch af min wow-karriere, fandt jeg ud af, at man kunne sætte et stykke software til at spille spillet for en - og på den måde komme til at tjene en masse gold, spillets in-game currency. Det gik pissefedt i en måned, og min Warrior fløj rundt på de bedste drager og havde det vildeste gear. Indtil Blizzard opdagede det, og gav mig dødsstødet: Permanent Ban. Jeg raidede også en del - og var allerede inden jeg begyndte mit gold-scam, en af de højest rankerede Warriors på mit realm. Det var idiotisk at benytte min main til farming. Det ved jeg nu. 

ANNONCE
/cry - WoW: 'Dengang var der mange der ikke forstod, at man brugte så lang tid på et spil' /cry

Det græd jeg salte tårer over i et par timer - derefter oprettede jeg en ny konto og startede forfra. 

Siden da, har jeg været det, som mange betegner som en casual gamer - et par timer her og der, når en ny expansion landede, og alligevel - og alligevel har det lykkedes mig at indkassere intet mindre end næsten en hel måned af mit liv nonstop på spillet, der uden sidestykke må betegnes som verdens mest populære og vellykkede MMORPG. 

ANNONCE
Det er de små ting der tæller i Warcrafts udvikling - her ses en Tauren fra spillet fra hhv 2004 build og 2014 udgaven.  - WoW: 'Dengang var der mange der ikke forstod, at man brugte så lang tid på et spil' Det er de små ting der tæller i Warcrafts udvikling - her ses en Tauren fra spillet fra hhv 2004 build og 2014 udgaven.

If I could turn back time

Foruden at være en obskur reference fra en Cher-popsang i slutfirserne, er konceptet med at kunne skrue tiden tilbage, ikke noget der ikke lige er så medgørligt. Og i forbindelse med lanceringen af den tidskapsel som WoW: Classic forsøger at være, har jeg hørt et par andre tidlige WoW-gamere om deres oplevelser med Warcraft - og forventningerne til Classic

Thomas var 26 da han begyndte startede op med World of Warcraft tilbage i Beta i 2004.

“Vi stod på releasedagen klokken 00.00 i Gamestop i Aalborg midtby hvor vi havde forudbestilt collectors edition. Til stor skuffelse var der ingen der kom på den nat selv om vi sad til klokken 4 - 5 stykker.“

“Dengang var der mange der ikke forstod at man brugte så langt tid på et spil - de er der nok stadigvæk, men det er blevet mere normalt. Det betød at folk uden for min WoW-omgangskreds nok ikke vidste hvor meget vi egentlig spillede. Jeg kan huske at jeg arbejde i Electric City dengang og vi kunne købe de her kort med spilletid 30 kroner billigere pr måned på grund af medarbejder rabat. Jeg tror vi købte samtlige kort der var i butikken dengang.”

ANNONCE
Da South Park dedikerede et helt afsnit til WoW i 2006, havde spillet ikke engang nået sit højdepunkt - WoW: 'Dengang var der mange der ikke forstod, at man brugte så lang tid på et spil' Da South Park dedikerede et helt afsnit til WoW i 2006, havde spillet ikke engang nået sit højdepunkt

“Det bedste ved spillet dengang var, at det hele var nyt for alle - vi var en flok venner der spillede sammen så tit som tiden tillod os - det vil sige hver aften. Vores klan blev lige så stille større og større og der kom bedre og bedre spillere til. Sammenholdet og det at tage en instance for første gang og cleare den sammen var helt vildt fedt. Da kunne man skændes om hvem der skulle have hvilket loot.”

ANNONCE

Daniel der startede med at game tilbage i 2006, lige omkring spillets første udvidelse Burning Crusade, kan også nikke genkendende til fællesskabet i omkring spillet: 

“Til at starte med spillede jeg mest med min lillebror, men stille og roligt lærte jeg de andre i guilden at kende, og blev en større del af fællesskabet.”

“Det bedste var fællesskabet. Det var fedt at sidde i ventrilo i timevis og fyre fis af med de andre. Vi snakkede om alt muligt. Vi "festede" også sammen engang imellem, hvor man fik sig nogle øl, mens man spillede WoW med folk som sad i andre dele af verden. Det lyder måske skørt, men det var ret sjovt.”

ANNONCE
WoW: 'Dengang var der mange der ikke forstod, at man brugte så lang tid på et spil'

Det lader ikke til, at der har været forfærdeligt slemme oplevelser under gaming-sessionerne, for Daniel har det mest manifesteret sig i in-game intriger i guilden: “Jeg husker engang, at en 'officer' i guilden stjal alt guld og alle items i guild banken. Der var den vildeste ballade, for vi var jo blevet forrådt. Han forsvandt også til en anden server. 

En af vores folk i guilden arbejdede vist med regeringshalløj, og endte med at finde hans adresse og telefonnummer. Han blev rædselsslagen da han blev ringet op. Virker måske overkill at gøre, men vi gik meget op i det dengang.”

ANNONCE

En anden der startede tidligt ud i WoW er Michael, der tilsluttede sig den sidste beta, inden spillet udkom i slutningen af november - som 16-årig og nystartet på gymnasiet, havde han helt styr på prioriteterne, og spiller stadig den dag i dag. 

“Alle dem, som jeg startede med at spille med, var også folk jeg kendte fra gymnasiet af, hvilket var ret naturligt siden vi var en stor bunke drenge i den årgang der spillede computerspil og holdte LAN-parties ret regelmæssigt.”

“Jeg vil tro at det, der nok hev så mange med ind i spillet simpelthen var, at det var den verden man kendte fra strategispillene i Warcraft-serien, hvilket jo også ligger i navnet World of Warcraft. Man fik lov til at opleve Warcraft-universet fra ens egen karakter og alle heltene man kendte fra strategispillene var der stadig, men det var en selv der var hovedpersonen. 

Et andet aspekt var den sociale del af spillet. Man skulle ikke ret langt ind i spillet før man fandt ud af at nogle ting kunne man ikke klare alene, så man kom konstant til at arbejde med forskellige folk fra andre steder i Europa for at klare bestemte monstre eller opgaver der var lidt sværere end de sædvanlige.”

ANNONCE
Historien om Leeroy Jenkins - den mest berygtede raider nogensinde

Raiding er en stor del af World of Warcraft, en samling af store hold online-gamere, der sammen skal kæmpe sig igennem et væld af ekstra stærke monstre - en disciplin der kræver gode teamplayers, strategi - og tid. 

Michael fortæller nostalgisk om de første skridt: “De fleste folk tog skridtet videre og tilsluttede sig en såkaldt Guild. Min første guild var en dansk guild jeg startede sammen med mine gymnasievenner, som hed noget i retningen af Nordic Vikings, eller noget i den dur. 

“Da vi var nået et halv års tid ind i spillet var flere af dem stoppet med at spille. Det endte med at vi blev absorberet af et andet dansk guild på serveren, som så igen relativt kort efter blev fusioneret med et andet dansk guild. Guilden endte med at få navnet Elements of Darkness og dumt, som det end lyder så bliver den guild og mange af de mennesker der var i den, noget jeg nok aldrig glemmer.”

"Jeg spillede meget computerspil før World of Warcraft, men tror ikke noget spil har haft samme effekt på mit sociale liv som det. Da jeg begyndte at spille med folkene i Elements of Darkness blev jeg virkelig grebet. Pludselig var vi en gruppe på 40 mand der skulle arbejde sammen om at slå bosser ihjel og det krævede virkelig noget engagement. 

Vi raidede 4 timer hver aften 5 dage om ugen, så altså 20 timer hver uge, som var fastlagte. Men man spillede jo også udover det, så personligt brugte jeg nok 7-8 timer hver dag inde i spillet."

ANNONCE
WoW: 'Dengang var der mange der ikke forstod, at man brugte så lang tid på et spil'

“Det er nok endnu sværere at svare på hvad det værste ved spillet var, fordi mange af de ting man i dag syntes var lidt noget møg i spillet dengang er blevet tydeligt farvet af at man har spillet det i så lang tid. 

Alting tog forfærdelig lang tid dengang, men det syntes man jo ikke på daværende tidspunkt fordi man havde jo ikke oplevet andet. Så jeg vil tro at nogle af de ting, som jeg personligt husker, som værende virkelig røv var såkaldte ninjalooters, ganking og hvor ustabile serverne generelt var. 

Der var ikke noget værre, end at have brugt flere timer i en dungeon for så bare at opleve, at en person valgte at rolle need på alle de fede ting der droppede på en boss - selvom at han ikke kunne bruge det meste.

Eller når man prøvede at lave et alle andet i spillet og der så kom et eller andet røvhul og gankede en og så corpse-campede en indtil man gav op og loggede ud af spillet.

Den sidste pointe med serverne husker jeg mest i forbindelse med raiding. Onsdage var de dage de lukkede serverne ned for vedligeholdelse og når der skulle nye patches ind i spillet, men vi raidede også om onsdagen og det var næsten sikkert, som amen i kirken at der var problemer hvis der var kommet en patch” lyder det fra Michael

Endte med at droppe ud af gymnasiet

"Al den tid, jeg endte med at bruge på spillet, gik selvfølgelig ud over mit rigtige liv. 

Jeg sad næsten hver aften til kl. 3-4 om natten og spillede og jeg skulle jo op om morgen og på gymnasiet. 

Sjovt nok begyndte det at halte ret meget med at komme afsted og få lavet sine opgaver. Jeg endte med at droppe ud kort efter fordi jeg overhovedet ikke fulgte med længere. Nogle ville jo nok have droppet spillet, men det er lidt som at sige til en junkie at de skulle droppe stofferne. 

En af grundene til at det var så svært at droppe var nok det fællesskab man følte man havde fået stablet på benene inde i spillet. Selvom man sad 20+ timer om ugen og spillede med over 50 folk, som man reelt aldrig havde mødt i den virkelig verden, så var der bare et eller andet sammenhold i den gruppe. 

Det ville også være underligt at sidde og snakke med folk online i flere timer hver dag, hvis man ikke fik et eller andet forhold til dem. 

Det kunne også være meget flyvsk og man narrede måske sig selv nogle gange. Et eksempel jeg stadig husker tydeligt, var da en shaman vi havde spillet med i over et halvt år, lige pludselig valgte at ninjaloote alt fra den anden sidste boss i Blackwing Lair, Chrommagus. 

Det var fuldstændigt uvirkeligt at en person man stolede på og havde spillet så længe med kunne finde på den slags. Vi lærte kort efter fra hans bror, som vi også spillede med, at det var fordi han skulle til at i spjældet og derfor stoppede med at spille. Han synes åbenbart, at det var den bedste måde at sige farvel på, en stor fuckfinger til os alle sammen. 

Så alt i alt kan man sige at jeg tydeligvis tabte noget socialt i den virkelige verden, ved at jeg droppede ud at gymnasiet og nok ikke helt så mine venner helt så meget, som jeg burde, men jeg fik altså også noget socialt ud af WoW og minder for livet."

ANNONCE
WoW: 'Dengang var der mange der ikke forstod, at man brugte så lang tid på et spil'

Endnu en tur i manegen?

World of Warcraft: Classic udkommer i morgen. Det er en nostalgibombe uden lige - tilbage til rødderne, ingen expansions, ingen patches og masser af grinding. Lyder det tiltalende, og ville I kunne finde på, at prøve det af?

“Til at starte med tænkte jeg egentlig først - Nej. Blandt andet på grund af den tid det kræver, at man lægger i det. Men da jeg tænkte tilbage på de venskaber, der stadig holder, de gode oplevelser samt det rush når man fik sit første ride, klare nogle af de store instances - så JA!
Jeg tænker faktisk det skal prøves - omend ikke i samme omfang med 8-10 timer om dagen på de gode dage.”
lyder det fra Thomas.

Daniel starter klart i mælet: “Faktisk lyder det helt forfærdeligt, men jeg vil gerne prøve det for nostalgiens skyld. Gaming har ændret sig, og det har jeg også. Jeg er ikke længere bygget til mange timer med grinding og ensformigt gameplay. Det var heller ikke det som tiltrak mig ved spillet dengang, det var mere det sociale aspekt, som jeg var glad for.”

Men, meeen: “Jeg er allerede blevet kontaktet af min ven fra azorerne, som har samlet nogle af de gamle gutter fra guilden. Jeg har aftalt med dem, at vi finder en dag hvor vi kan spille det sammen  Så bliver det nok mest som gamle venner, der mødes igen. Jeg tror ikke det er noget som varer ved, men jeg tror det bliver hyggeligt.”

Hos Michael lyder meldingen positiv:  "Jeg skal helt klart ind og spille Classic, men det bliver på helt andre vilkår end dengang jeg var 16. 

Jeg skal ikke lave hardcore raiding igen, jeg har nok bøvl med arbejde i dagtimerne, behøver ikke et ubetalt deltidsjob om aftenen. Det bliver dog sjovt at prøve spillet, hvor man faktisk ved hvad fanden man laver. 

Selvom jeg var helt oppe i max tier af Vanilla WoW, så skal jeg blankt erkende at jeg ikke fattede meget af hvad der foregik når jeg kigger tilbage. En anden grund til at jeg helt klart skal prøve det er at der er rigtigt mange ting i det nuværende World of Warcraft, som rigtigt mange er trætte af, mig selv inklusiv, og Classic bliver et afbræk fra alt det. Om det så kun bliver en kort ferie eller et længerevarende ophold det må tiden vise. 

Grunden til, at jeg bliver ved med at spille det, er nok at jeg stadig spiller med en lille gruppe af folk jeg er venner med i den virkelige verden, det er bare blevet et sted vi mødes og har det sjovt.?"

ANNONCE
WoW: 'Dengang var der mange der ikke forstod, at man brugte så lang tid på et spil'
World of Warcraft facts:
  • Lanceringsdato: 23. november 2004
  • Antal expansions: 7
  • Udvikler: Blizzard Entertainment
  • Højeste antal subscribers på samme tid: 10 millioner (2010)
  • Nuværende spillere: Vides ikke, den sidste officielle udmelding kom i 2015, og der lød det på 5.5 millioner.
  • Battle for Azeroth (Seneste Expansion udkom i 2018) solgte 3.4 millioner eksemplarer på de første 24 timer.
  • I løbet af 2. kvartal 2019, blev der set 89.3 millioner timers game-stream af WoW på tværs af platforme. 

World of Warcraft: Classic udkommer den 27. august 2019. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce