Valerian and the City of a Thousand Planets (Anmeldelse)

Kan Luc Bessons nye rumeventyr mon leve op til The Fifth Element?

Valerian and the City of a Thousand Planets - Trailer
EuropaCorp - Valerian and the City of a Thousand Planets (Anmeldelse) EuropaCorp

Space Oddities

Vi befinder os i det 28. århundrede. De to unge rumagenter Valerian (Dane DeHaan) og Laureline (Cara Delevingne) sendes af kommandør Arun Filitt (Clive Owen) på en farefuld mission til ørkenplaneten Kirian, hvor de skal finde og konfiskere den sidste kendte ”Mül-konverter”. Et lille væsen, hvis kræfter måske kan redde en truet civilisation fra udslettelse. Men da kommandør Filitt bliver kidnappet, aner Valerian og Laureline, at der ligger noget større bag. Deres efterforskning fører dem derfor til den kunstige rumplanet Alpha, der også er kendt som De Tusinde Planeters Rige - et samlingssted for alle universets racer og sælsomme væsner.

Vive la France!

Filmen er baseret på forfatteren Pierre Christin og tegneren Jean-Claude Mézières tegneseriehæfter Valérian and Laureline - på dansk Linda og Valentin. De to rumagenter blev skabt tilbage i 1967 og tog på eventyr i fjerne galakser frem til 2010. Serien er læst og elsket verden over og er en af Frankrigs bedst sælgende tegneserier nogensinde.

Det starter så godt

Visuelt er filmen bjergtagende, men omkring 20-25 minutter inde i historien, begynder det at gå galt. Valerian and the City of a Thousand Planets er en meget rodet film, der på sin vis har et hæsblæsende tempo, men alligevel ikke rigtigt synes at komme nogen vegne. De to hovedpersoner;Valerian og Laureline er blottet for charme, hvilket nok mest af alt skyldes, at Dane DeHaan og Cara Delevingne ikke er de store skuespillere og ingen kemi har med hinanden.

Det rette element

Lige siden Luc Besson som 10 årige første gang opdagede et tegneserie hæfte med Valerian, har han været tryllebundet af Pierre Christin og Jean-Claude Mézières univers. Faktisk ville han lave filmen helt tilbage i 90’erne, men kunne ikke få rettighederne og lavede derfor sin egen version, der blev til den fremragende The Fifth Element med bla. Bruce Willis, Milla Jovovich og Gary Oldman på rollelisten.

Kopi eller hyldest?

Luc Besson er ikke den eneste filmskaber, der har ladet sig inspirere af Valerians univers. Da George Lucas lavede Star Wars tilbage i 70’erne, var det også Jean-Claude Mézières tegninger, der blev brugt som grundinspiration. Nogle vil endda mene at Lucas tyvstjal flere af Mézières designs såsom Tusindårsfalken og Leias metal bikini. Ja, selv Darth Vaders udseende minder umiskendeligt meget om en af skurkene fra Valerian: The Empire of a Thousand Planets fra 1971.

Copy-paste

I 90’erne var Luc Besson en af Frankrigs bedste filmskabere. Med filmperler som The Big Blue, Leon, Nikita og førnævnte The Fifth Element, virkede Besson som en mand med en original stemme og unik vision. Men i 00’erne gik det ned af bakke og den unikke vision har han siden copy-pastet i en uendelighed på diverse action film. (Taxi, Taken, Transporter, From Paris with Love, Colombiana, Unleashed etc.)

Frankrigs dyreste film

Valerian er desværre ikke nogen undtagelse. Den er Frankrigs dyreste film til dato. 180 millioner dollars, hvilket er dyrere end Dunkirk, Spider-Man: Homecoming og Wonder Woman. Den skulle have været starten på en trilogi, men med sølle 17 millioner dollars i indtjening på åbningsweekenden får vi næppe mere rumeventyr med Valerian og Laureline lige foreløbigt.

Drengerøvsfaktor: 70%

Original titel: Valerian and the City of a Thousand Planets

Land: Frankrig, 2017