Transformers: The Last Knight (Anmeldelse)

5. Transformers film er et metaltræt makværk.

Transformers: The Last Knight - Trailer
United International Pictures - Transformers: The Last Knight (Anmeldelse) United International Pictures

Boogie Knights

Bedst som vi troede, jorden var i sikkerhed, trues den atter af undergang og denne gang er fjenden Cybertronen Quintessa (Gemma Chan), hersker af planeten Cybertron, som Transformerne stammer fra. Hun vil have fat i troldmanden Merlins (Stanley Tucci) magiske og magtfulde stav, som han har fået til opgave at beskytte fra ondskaben af en Autobot-ridder. Staven kan nemlig destruerer Jorden, hvis den kommer i Quintessas hænder. 1600 år senere møder vi den smukke, unge Vivian Wembley (Laura Haddock), der er historieprofessor på Oxford University i London. Hendes verden vendes op og ned, da hun møder opfinderen og frihedskæmperen Cade Yeager (Mark Wahlberg) og historikeren Sir Edmund Burton (Anthony Hopkins), der er del af en adelig slægt ved navn Witwicky, hvis opgave det er at beskytte Jorden mod ondskab og hjælpe Autobotterne bekæmpe de onde Decepticoner.

It’s a kind of Magic

Sammen med Cade må Vivian, Edmund og Autobotterne finde Merlins magiske stav, før Optimus Prime gør det. Han er nemlig blevet hypnotiseret af Quintessa til at gå imod sine auto-brødre, så hun kan invadere Jorden og suge alt kraft ud af den. Det er en farefuld færd, der kræver mod og en vis portion magi.

”Say hi to your Autobot for me, okay?”

Transformers: The Last Knight er den 5. film i rækken og metaltrætheden er for alvor sat ind i fortællingen om de kæmpemæssige rumvæsener. Væk er charmen og humoren, som den første film trods alt havde lidt af. Historien er rodet, og det hæsblæsende tempo gør, at vi springer så meget rundt i locations og sidehistorier, at man bliver forvirret mere end fornøjet over de mange filmiske detaljer, der trods alt også er i filmen.

About Last Knight

Det er atter Michael Bay, der står bag og han kan sit kram, når det kommer til det tekniske, men nogen stor historiefortæller bliver han aldrig. Selv han virker lidt træt af legetøjsfranchisen, for ikke en gang det tekniske er særligt imponerende denne gang til trods for, at den er optager i 3D IMAX - men end ikke dét kan redde filmen, der desværre næppe bliver den sidste i serien.

Drengerøvsfaktor: 50%

Original titel: Transformers: The Last Knight

Instruktør: Michael Bay