This is the End (Anmeldelse)

Seth Rogen og vennerne spiller sig selv og holder fritime i denne fjollede dommedagskomedie.

United International Pictures - This is the End (Anmeldelse) United International Pictures
Vennerne og skuespillerne Seth (Seth Rogen) og Jay (Jay Baruchel) mødes i L.A. efter ikke at have set hinanden i lang tid. Og ovenpå en hyggelig eftermiddag med Xbox, PS3 og joints i lange baner bliver Jay modvilligt slæbt med til skuespilleren, James Francos (James Franco) fest. Jay er dog ikke rigtigt en del af Hollywoods ”Jew Pack”-slænget og keder sig voldsomt, men netop som han skal til at forlade festen, opstår der et kæmpemæssigt jordfaldshul i Francos forhave og pludseligt befinder vennerne sig midt i jordens undergang. Seth, Jay og James bliver derfor indespærret i James nye overdådige hus, sammen med vennerne Jonah (Jonah Hill), Craig (Craig Robinson) og Danny (Danny McBride), men de seks gutter kan alt andet end enes, selv i denne katastrofesituation. Deres egoer kommer i vejen og især Danny McBride er en pinsel at være sammen med.
Langsomt går det op for skuespillerne, at de er nødt til at behandle hinanden og deres medmennesker ordentligt, hvis de skal have en chance for at komme i himlen - for gør de ikke det, kommer der en stor, rød og ildspyende djævel og tager dem med lige lukt ned i Helvedet. Men det er lettere sagt end gjort for de seks umodne og usympatiske skuespillere, der kun tænker på sig selv og på at svine hinanden til.
Filmen er spækket med cameos - skuespillere, sangere og andre kendisser, men mange af dem kun er med i et splitsekund, så man skal være skarp, hvis man skal nå at spotte dem. Det er da bestemt også filmens første halvdel, der er sjovest og mest interessant. Rogen og co. kan uden tvivl deres komik til fingerspidserne, men når det kommer til dramaet og spændingen begynder det at halte gevaldigt.
Selvom filmen tydeligvis bliver leveret med et tykt, ironisk glimt i øjet, ender This is the End alligevel mest af alt med at virke som en indforstået joke, mellem de medvirkende. Historien er baseret på kortfilmen Jay and Seth Versus the Apocalypse og den skulle måske være forblevet som det, for det er en flot lille kortfilm, men Evan og Seth har ikke videre formået at overføre historien til en 107 min. lang spillefilm på vellykket vis.
Drengerøvs faktor: 65%

Original titel: This is the End
USA, 2013