The Martian [Anmeldelse]

Matt Damon gror kartofler i egen afføring og danser disko på Mars.

The Martian - Official trailer
Twentieth Century Fox - The Martian [Anmeldelse] Twentieth Century Fox

Murphy’s Law

Under en rutinemission på Mars bliver besætningen på Ares III fanget i en voldsom sandstorm. Under evakueringen bliver astro-botanikeren Mark Watney (Matt Damon) ramt af en løsreven satellit og forvinder sporløst ud i sandstormen. De øvrige besætningsmedlemmer, ledet af commander Melissa Lewis (Jessica Chastain), er tvunget til at forlade planeten og tage den svære beslutning at efterlade Mark, som de formoder allerede er død af iltmangel.

"I will survive"

Men Mark har på mirakuløs vis overlevet og får kæmpet sig tilbage til basen, hvor han må indstille sig på, at hans dage på den røde planet nok er talte, for der er nemlig kun mad og vand nok til nogle få hundrede dage og Mark kan ikke få kontakt til NASA, så de kan sende hjælp.

Life on Mars

Mark er imidlertid en opfindsom mand, med en stærk psyke og et optimistisk sind, så han holder humøret oppe, mens han udforsker planeten til tonerne af bl.a. ABBA, Diana Ross og selvfølgelig David Bowie. Samtidigt begynder han også at dyrke kartofler i et hjemmelavet drivhus, i en blanding af Mars golde jord og sin egen afføring, som eneste form for gødning. Stik dén, Bear Grylls!

The Talented Mr. Ridley

Med The Martian beviser Ridley Scott at han på trods af, at han snart fylder 78 år og har lavet nogle mindre gode film det seneste årti, stadig er en fremragende og vedkommende filmskaber. The Martian, der er baseret på en roman af Andy Weir, føles både frisk og inspireret og så er den tilmed voldsomt underholdende og så overraskende humoristisk, at den til tider minder mest af alt om en feel-good komedie.

Star-Matt

The Martians ubestridte, funklende stjerne er Matt Damon. Han bærer filmen med sin uimodståelige charme og udstråling og beskedne, sympatiske personlighed. Uden ham, kunne historien godt have føltes for let og nærmest satirisk, men Matt gør historien jordnær, hvilket er præcis dét den har brug for. Man føler med -og relaterer til hans karakter; Mark og håber inderligt, at han overlever på en eller anden mystisk vis. David Bowie sang engang; ”There's a Starman waiting in the sky, He'd like to come and meet us, But he thinks he'd blow our minds.” og det er præcis, hvad Matt Damon gør i denne film.

Drengerøvsfaktor: 50%

Original titel: The Martian

Instruktør: Sir Ridley Scott