The Crew 2 [Anmeldelse]
Friheden længe leve!
Kan du godt lide bilspil, men har du samtidig ikke tålmodighed til de stejle læringskurver i de meget realistiske simualtor-spil? Har du gode minder om flyspil, men ikke lige dedikationen, til at købe et spil der specifikt kun rammer den disciplin? Kan du godt lide at udforske store maps?
Så er The Crew 2, højst sandsynligt noget for dig.
Se min hands-on session fra The Crew 2 presseevent lige her.
Der er noget fint over The Crew 2. Det har en umiddelbar appeal, i at være et spil, der er lavet for at folk kan have ubesværet sjov med motorsport-spil. Det er ikke nødvendigvis en given ting, når man samler et nyt spil op.
The Crew 2 er et open-world motorsportsspil, og det byder på en af de ting, der både er mest fantastisk og meget svært at balancere i et spil; frihed.
Med over 250 maskiner, der spænder over gadebiler, racerbiler, monster-trucks, motocross maskiner, motorcykler, propelfly og jetbåde, serverer The Crew 2 en kæmpe skovl frihed lige i fjæset på dig. Alle de her maskiner er til fri leg i det kæmpestore map, der er udformet efter USA (Dog i en mindre skala), og der er rigeligt at tage fat på.
I The Crew 2 har Ivory Tower udvidet menukortet, der ud over traditionelle motorsportselementer som racing og tuning, også indkorporerer open-world elementer og en række RPG-elementer, der fungerer overraskende godt.
Lad mig starte med det største WTF-punkt: RPG-elementer i et racingspil?
Den er god nok.
Vi har et level-progression system, der er baseret på hvor sej du er, en score der tæller hvor mange SoMe følgere du har, og placerer dig i et rangsystem fra Rookie over Famous og til Icon. Efter ICON-niveauet er nået, kan man fortsætte i et prestige-system, der går op til level 999. Det er ret meget.
Nye followers kan tjenes på flere måder: Ved at deltage i main events (races), ved at vise vilde færdigheder i form af tricks, og ved at lave sidemissioner som foto-muligheder, skattejagt og lignende. Det er et åbent progressionssystem, og ud over den indledende spil-tutorial, står det spilleren frit hvilken rækkefølge og hvordan ting skal køres.
Systemet forsøger at spille ned i noget influencer-hype, det virker en anelse søgt - men generer mig ikke.
Vi har også et loot-system. Man tjener ikke nye dele, på samme måde som i mange andre bilspil. I stedet giver gennemførelsen af et løb et loot-drop, rent fysisk manifesterer det sig i et par svævende bobler, man skal køre/flyve/sejle igennem. Disse drops har tre forskellige levels: Uncommon, Rare og Epic (Legendary drops introduceres til September). Loot-systemet giver en helt anden form for tilfredsstillelse, netop fordi det er random. Det prikker simpelthen til grinding-ånden på en helt anden måde.
Motornation
The Crew 2 har fire forskellige motor-familier, der udgør hovedelen af spillets events. De fire familier hedder Pro Racing, Street Racing, Offroad og Freestyle. I essensen er det fire forskellige typer gameplay-tilgange, der hver især gør brug af forskellige og ofter overlappende klasser af køretøjer.
Hvis man bliver bidt af en motor-familie, og hader en anden er det helt muligt at undgå den ene type og favorisere en anden. Det giver frihed til at vælge - men det giver også en lækker variation i spillet.
The Crew 2 handler også om crewet.
Det ligger i navnet. The Crew er online-tungt, og i den åbne verden vil man hele tiden støde på andre spillere, som man kan lege med eller imod.
Men det er altså også muligt at samle et hold på 4 venner, et 'crew'. Når et crew er samlet, får alle spillere en meddelelse når Crew-masteren deltager i et nyt event, og det er muligt for de andre at joine det. Dertil kommer også voice-chat med holdet, en god opsætning, der giver nogle fine co-op øjeblikke.
The Crew 2 vil gerne enormt meget.
Og det gør også rigtigt meget, men måske også lige en tand for meget. Spillets mest tiltalende element, er muligheden for at lave hot-swap mellem landkøretøj, vandkøretøj og luftmaskine on the go. Det betyder at det er pissesjovt at roame rundt og lave ingenting - et par timer.
Spillet er flot, men grafikken er ikke gennemgribende fantastisk - og det er sagt fra synspunktet på en PlayStation 4 Pro med 4K og HDR. Spillets framerate holder sig på 30, og især når man flyver igennem nogle af de mindre gennemarbejdede dele af det store kort, virker det til, at kortet ikke renderes hurtigt nok. Det er en lille ting, men også en lille irriterende ting.
En af tingene som Ivory Tower virkelig har ramt godt, er følelsen af flyet. Jeg har aldrig før indlevet mig så meget i fysikken af et on-screen fly, og gang på gang fanger jeg mig selv i at sidde og dreje hovedet samme med flyet - og det ender typisk i lidt svimmelhed, hvis jeg bliver ved med at lave vilde luftakrobatikker. Når det så er sagt, er det en skam, at selve de events der er for flydelen, primært består af timetrials og trick-flyvning. Jeg ved godt, at spillet ikke er typen der ligger op til dog fights - men jeg gad ret godt at se et add-on, der smed maskingevær på propelflyene, så man kunne prøve at pløkke de andre gamere ned.
Det er selvfølgelig sagt med et smil på læben - men flydelen lider lidt under manglende race-aspekter, noget der burde kunne lade sig gøre i et racing-spil.
The Crew 2 er ikke for alle - og hvis du er hardcore bilspilsfan, vil jeg ikke anbefale det - hertil vejer arkade-elementerne alt for tungt, i forhold til realismen.
Hvis du derimod leder efter et spil, der kan give dig alle dine flygtige motorsports-fiks i en samlet løsning, så bør du helt klart tjekke The Crew 2 ud.
Der er planlagt tre store content-pakker i løbet af de kommende 9 måneder, sammen med 2 nye biler der bliver frigivet hver måned, så det bliver spændende at se, hvordan Ivory Tower kommer til at udbygge indholdet i deres store map fremover.
The Crew 2
Udvikler: Ivory Tower
Publisher: Ubisoft
Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC.
Udkommer: Ude nu