Connery

Succesfulde product placements i film

Det rette produkt, den rette film - katching!

Der er penge at tjene for de selskaber, som får æren af at have deres produkt med i en af de mange verdenskendte film. Følg med i listen og se nogle af de mest indtjenende product placements gennem tiden. 
Succesfulde product placements i film
1) Risky Business fra 1983 kickstartede ikke kun karrieren for den unge Tom Cruise, men reddede derimod også Ray Ban's solbrillemærke, Wayfarer, fra at blive kasseret. Året forinden havde Ray Ban kun solgt ca. 18.000 eksemplarer af modellen, men da Tom Cruise smed dem på ansigtet - 360.000 eksemplarer solgt samme år!
Det startede en kæmpebølge for Ray Ban, som fik brille-modellen med i flere forskellige film og tv-serier resulterende i et salg på over 1.5 millioner par op til 1986.
ANNONCE
Succesfulde product placements i film
2) Da Steven Spielberg var i gang med optagelserne til E.T., var der en bestemt scene i filmen, hvor drengen skulle lokke rumvæsnet ind på hans værelse ved hjælp af slik. Spielberg ville bruge de kendte M&M's til scenen, men da han spurgte direktøren for selskabet, blev han afvist. Det lidt mindre kendte slikselskab på det tidspunkt, Hersheys, takkede ja med deres produkt, Reese's Pieces, og det var nok noget af det klogeste valg nogensinde! I følge en artikel fra 80'erne skulle deres profit på markedet have steget 65% takket være Spielbergs kæmpesucces.
ANNONCE
Succesfulde product placements i film
3) De fleste husker helt sikkert bilræset i The Italian Job fra 2003, hvor intet mindre end tre forskelligfarvede Mini Coopers bliver brugt til at udføre det store kup. Selvom filmen overordnet set kun blev en middelmådig succes i biograferne, steg salget af modellen med 22% på grund af dens medvirken.
ANNONCE
Succesfulde product placements i film
4) Når man nævner Tom Cruise kan man ikke komme udenom hans rolle som Maverick i filmen, Top Gun. Blot tre år efter sin succes i Risky Business formår Cruise endnu engang at promovere Ray Bans mærke gennem modellen, The Aviator. Filmen blev den mest indtjendende film i 1986, og da Cruise har solbrillerne på ret ofte i løbet af handlingen, smittede det af på Ray Bans produktion. Salget af modellen fra filmen steg med intet mindre end 40%.

Bonusfact:
Filmen fik tallet af unge mennesker, der ønskede at være piloter for hæren, til at stige voldsomt efter dens store succes.
ANNONCE
Succesfulde product placements i film
5) I James Bond filmen fra 1995, GoldenEye, kunne vi for første gang kunne se Pierce Brosnan som agent 007 . Det var bl.a. også den første James Bond film, hvor heltens bil ikke var en Aston Martin. Denne gang havde BMW lavet en aftale med filmselskabet, og fremstillede bilen BMW Z-3 til optagelserne. Bilen blev egentlig først lanceret flere måneder efter filmen, men det gjorde bestemt ingenting. BMW modtog nemlig intet mindre end 9000 ordrer på modellen blot én måned efter filmens premiere!
ANNONCE
Succesfulde product placements i film
6) De fleste drengerøve husker den pimpede Chevrolet Camaro fra Transformers-filmene. Men det var ikke nogen almindelig Chevrolet, da den var blevet stylet, så den havde de samme ydre træk, som Autobotten. Den har latså aldrig været produceret før, men efter den første film i rækken fik selskabet en lang række efterspørgsler af modellen - og det blev kun værre, da filmen kom på DVD - men da to'eren landede i biografen med gensynet af denne overfede bil, begyndte Chevrolet at producere modellen. To'eren udkom i 2009 og i det selv samme år solgte Chevrolet intet mindre end 60.000 modeller!
ANNONCE
Succesfulde product placements i film
7) I 1993 udkom filmen, The Firm, med Tom Cruise og Gene Hackman. Under en af dialogerne bliver en navnet på en øl nævnt, Red Stripe Beer, på en mere eller mindre udiskret måde. Men det virkede efter hensigten og salget af den jamaicanske øl i USA steg med 50 % - hvorefter selskabet blot få uger efter filmen solgte selskabet til Guiness Brewing Worldwide for intet mindre end 62 millioner dollars. (ca. 357 millioner kr.!)
ANNONCE
Succesfulde product placements i film
8) Filmen, Sideways, fra 2004 omhandler et par fyre, som bl.a. rejser igennem Californien og smager på forskellige vine. En af vinene, en Pinot Noir fra Bourgogne-området, medvirkede i en af scenerne med vinsmagningen, og som resultat steg salget af flasken med hele fucking 150 % ! 

Bonusfact:
Hovedpersonen (spillet af Paul Giamatti) udtrykte i filmen sit had til vintypen Merlot, hvilket resulterede i at salget af denne vin faldt med 2 %.
ANNONCE
Del

Seneste nyt