Connery

Spotify giver modsvar til utilfredse musikere

Uden os ville I slet ikke tjene penge på digital musik!

Spotify giver modsvar til utilfredse musikere

I sidste uge annoncerede Taylor Swift, at hun havde trukket sig fra dne populære musikstreamingtjeneste; Spotify. 

Det larmede godt og grundigt i forskellige kroge af internettet, og må siges at have været et godt PR-stunt, for den lille sangerinde.

Daniel Ek, Spotifys grundlægger - Spotify giver modsvar til utilfredse musikere Daniel Ek, Spotifys grundlægger

Vi laver penge til musikere!

Men Spotify-grundlægger Daniel Ek, vil ikke have det hængende på sig, at de ikke bringer nok penge til musikere. Derfor har han skrevet et meget langt blogindlæg, der hedder "$2 Billion and counting". I indlægger fremhæver han en række pointer, som man alt andet lige, må give delvist ret i.

ANNONCE

Når jeg hører om kunstnere og sangskriver der siger de ikke har set særligt mange penge, eller ingen, fra stream-afspilninger, og at de er sure og frustrerede over det, bliver jeg også ret frustreret.

Musikindustrien ændrer sig - og vi er stolte af vores andel af disse ændringer - men en del problemer har plaget industrien, og følgerne af disse eksisterer stadig. Vi har allerede betalt over 2 milliarder dollars i royalties til musikindustrien, og hvis de penge ikke kommer videre til den kreative del af branchen, til tide og på en gennemskuelig måde, er det et stort problem. Vi vil gøre hvad vi kan for at forbedre gennemsigtigheden og forbedre betalingshastigheden. Det er vores ansvar som førende i industrien, og den rigtige ting at gøre.

ANNONCE

Store misforståelser

Myth number one: free music for fans means artists don’t get paid

Ikke al musik gratis musik, er lavet lige. På Spotify er gratis musik betalt af reklamer, og vi betaler kunstnere for hver enkel afspilning. Før vi lancerede Spotify, var der to økonomiske modeller for musikstreaming: All free eller All paid. Aldrig en mellemting, og begge modeller havde en fatal fejl.

Betalte services blev aldrig en mega-succes (på trods af millioner af marketing-kroner) fordi brugere skulle betale for noget, de i forvejen kunne få gratis på piratsider. De gratis services, der fik ekstremt mange brugere, betalte nærmest ingenting til kunstnere, og var ofte meget tæt på pirateri. Og havde ikke mulighed for at konvertere brugere til betalende kunder.

ANNONCE

Myte #2: Spotify betaler så lidt, at ingen kan leve af det.

Dette er også en misforståelse. Vi har givet muligheden for at kunstnere kan blive opdaget af millioner af nye fans - både gennem eksterne playlists, og gennem vores Discover-funktioner. Vores nuværende flow, ville for eksempel generere over 6 millioner dolalrs om året, til en kunstner som Taylor Swift.

ANNONCE

Myte #3: Spotify ødelægger fysisk og digitalt salg

Dette er en klassisk årsagsforbindelse - Folk ser at downloads går ned og at streaming går op, og antager at det ene påvirker det andet direkte. Men hele sammenhængen falder fra hinanden, når man bliver opmærksom på et faktum: Downloads falder akkurat lige så hurtigt på markeder, hvor Spotify ikke eksisterer.

ANNONCE

Du kan læse hele den lange blogpost her: "$2 Billion and counting".

Hvad mener du om Spotifys forretningsmodel?

Del

Seneste nyt

Annonce