Connery

Seat-mærket er ikke dødt

Stigende inflation og økonomisk utryghed i verden resulterede i et rekordår for SEAT

VW-gruppens mærke, der gennem tiden har været forsøgt brandet med "tysk grundighed - spansk temperament", har i løbet af de seneste par år sprællet en smule i vandet, så meget - at flere medier i løbet af 2023 var ude og erklære Seat for et døende mærke. 

En konklusion, der måske ikke har været helt svær at se - i hvert fald herhjemme, hvor Seat ikke ligefrem har rullet de største innovationer på gaden, men i stedet forbeholdt den slags til deres frække lillebror Cupra, der hidtil har fået alle de nye elbiler på MEB-platformen. 

Det har tidligere været meldt ud, at SEAT skal udfases i takt med benzin-bilerne, men det behøver ikke nødvendigvis at være et dødsstød her og nu. I hvert fald hvis man læser ind i pressemeddelelsen for bilmærkets seneste årsresultat for 2023. 

I slutningen af marts, var SEAT/CUPRA CEO Wayne Griffiths ude med nogle bemærkninger, der formentlig er godt nyt i ørene på inkarnerede Seat-fans. 

Ovenpå det, som SEAT S.A kalder et tilfredsstillende driftsresultat med en historisk høj omsætning på 10,9 milliarder kroner og et væsentligt forbedret afkast, er man nemlig klar til fortsat at investere i SEAT-mærket. 

Direktøren udtaler i den forbindelse at "Vi ønsker at få SEAT mærket tilbage, hvor det hører hjemme, og fortsætte den tocifrede vækst fra sidste år med nye investeringer i mærket og dets modeller. Vi ser også på, hvad vi kan levere i den elektriske verden under SEAT mærket. Når det kommer til SEAT, lover jeg jer, at det bedste stadig er i vente."

Helt lavpraktisk, vil den kommende tid byde på forbedrede plug-in hybrider og mere brændstofseffektive benzinbiler. Det bliver også til facelifts af Seat Arona og Ibiza i 2025, og en forbedret SEAT Leon vil rammer markedet i løbet af 2024. 

Seat sætter dog stadig et stort fokus på Cupra-mærket, med en udrulning i USA inden slutningen af dette årti, her er planen at starte ud  med en fuldelektrisk version af Cupra Formentor. 

At SEAT virker til at trække lidt i land i forhold til retorikken omkring Seat, er altså ikke underligt, i en tid med høje renter og en mærket økonomi, hvor SEAT-mærket formentlig trækker en smule mere opmærksomhed fra sine søster-biler fra VW og Audi, set fra et rent forbrugerøkonomisk perspektiv. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce