Red Dead Redemption
Savner du også det vilde vesten, hvor mænd var mænd og bøsser var noget man skød med? Så er Red Dead Redemption helt sikkert noget for dig.
Red Dead Redemption foregår i 1911’ernes Amerika, hvor teknologien for alvor at begyndt sit indtog, hvorfor det ”vilde vest” efterhånden er ved at blive tæmmet.
Som spiller indtager man rollen som den tidligere forbryder, John Marston, hvis familie kidnappes og trues på livet af statens agenter, såfremt han ikke samarbejder og fanger eller dræber hans tidligere bandemedlemmer – heriblandt hans tidligere partner, Bill Williamson. Marston ankommer til byen Blackwater, der allerede er ved at transformeres fra en søvnig flække til en moderne by i modsætning til andre af spillets byer som blandt andet Armadillo og Tumbleweed.
Han eskorteres til Armadillo og begiver sig derfra af sted for at finde Bill Williamson, der har forskanset sig i Fort Mercer.
Mødet med hans tidligere bandepartner forløber ikke, som Marston havde forestillet sig og han overlever kun pga. Bonnie McFarlane, en ranchejer finder ham døende. Spillet starter således på McFarlanes ranch, hvor spilleren får lov til at stifte bekendtskab med styringen og deslige.
Spillet foregår således i slutningen af det vilde vest og sceneriet er som taget ud af de klassiske spaghettiwesterns med ”The Good, the Bad and the Ugly” som klar inspirationskilde.
John Marstons rejse bringer spillet rundt i New Austin og sågar til Mexico. Overalt ser man, at landskaberne ændrer sig og man føler virkelig, at man bevæger sig rundt i det vilde vesten med store, frodige skove og langstrakte golde sletter fyldt med kaktusser.
I det hele taget er det imponerende, hvor stor en indsats, der er lagt i at gøre landskaberne realistiske. Hvis man syntes, GTA IV var imponerende med dets minutiøse skildring af nutidens New York, så er der ingen tvivl om, at man vil kunne lide skildringen af det vilde vesten i Red Dead Redemption, for det er simpelthen et mesterværk.
Gameplay
Ligesom Rockstars tidligere kæmpesucces, Grand Theft Auto IV, er Red Dead Redemption (RDD) et sandkassespil, hvor spilleren har nærmest uanede muligheder. Det er således muligt at transportere sig selv via hest, båd, hestevogn, tog etc.
Derudover indeholder spillet 36 forskellige dyrearter, som alle kan dræbes, parteres og sælges – man er vel en rigtig cowboy?
Dyrelivet har også indflydelse på spillet. Blandt andet oplevede jeg, at en puma angreb min hest og dræbte den, hvorefter jeg måtte dræbe pumaen og få fat i en ny hest.
Rockstar har inkorporeret et væld af ”random encounters”, mens man rider rundt i landskabet og man føler sig aldrig ensom.
Der er andre cowboys, der rider rundt, bander, der skal nedlægges og eftersøgte forbrydere, der skal jages.
Nogle gange støder man også på ungmøer, der har brug for hjælp og som en sand gentleman, stiger man selvfølgelig af sin hest og hjælper. Men der er en grund til, det hedder det ”vilde” vesten og når den nødstedte ungmø således trækker en pistol frem og lader hendes fem mandlige hjælpere røve mig for alle mine penge og tage min hest, ja, så bliver jeg målløs.
Man kan ikke stole på nogen i RDD og disse små encounters gør én skeptisk overfor fremmede. Der findes selvfølgelig også fremmede, der rent faktisk har brug for hjælp og her kan man så tjene både penge og ære ved at hjælpe dem.
RDD er et 3. person action/adventure spil i stil med GTA IV. Spillene minder utroligt meget om hinanden og det er tydeligt, at Rockstar har benyttet skabelonen fra GTA IV til at udforme styringen af spilleren, transportmidler etc. Det hele flyder næsten perfekt og jeg oplevede kun få irritationsmomenter, hvad angår styringen.
Ligeledes fungerer våbensystemet også næsten perfekt og der er igen auto-aim funktion ligesom i GTA, da det ellers vil være nærmest umuligt ikke at blive dræbt hele tiden. I forlængelse af dette indeholder RDD et væld af forskellige våben med alt fra knive, lasso, pistoler, rifler, dynamit og hvad der ellers var smukt ved det vilde vesten.
Udover de obligatoriske storyline missioner, er der et væld af ekstra aktiviteter, som der jo altid er, når Rockstar Games laver et sandkassespil. Blandt disse minispil er det værd at nævne blandt andet armlægning, ”five finger fillet”, blackjack, poker og selvfølgelig muligheden for at duellere – ingen western uden en duel jo. Der er derfor masser af timer i RDD, selvom spillet af gennemført.
Spilleren kan også samle planter, jage forskellige dyr, samle/købe nyt tøj og meget mere.
Ligesom i GTA IV indeholder også RDD en omfattende multiplayerdel. Af spiltyper findes der blandt andet free roam (hvor du kan spille spillet sammen med op til 15 andre spillere), shootout (deathmatch), gold rush (stjæl guldposer og aflever dem i den nærmeste kiste uden at blive skudt), gang shootout (team deathmatch), hold your own (en slags capture the flag med guldposer), grab the bag (forsvar en kiste og stjæl guldposen, når den dukker op).
Derudover er der co-op spiltyper som the kidnapped girl (angrib Fort Mercer og red den kidnappede pige, eliminer banden, der holder hende fanget og transporter pigen tilbage til Ridgewood), the river (sejl på en tømmerflåde ned af floden og skyd alt, der angriber dig) og så Walton’s gold (kæmp dig gennem en mine-lejr og fyld en minevogn med alt det guld, du kan få fat i).
Multiplayerdelen er således enorm og udvider spillets levetid til det nærmest uendelige. Da jeg prøvede multiplayerdelen oplevede jeg enkelte gange lidt lag og problemer med at connecte til servere, men ellers fungerede det upåklageligt og der var mange, der var i gang med de forskellige spilmodes.
Grafik
Som i GTA er det også i RDD Rockstars egen grafik-motor, RAGE, der står for at genskabe Amerikas vilde vesten, en opgave, motoren i dén grad magter.
I min bog stod God of War 3 (PS3) for det ypperste indenfor grafisk formåen, men jeg må indrømme, at jeg er mere imponeret over RDD.
Jovist, grafikken er mere hektisk og til tider mere forbløffende i GoW 3, men i RDD er der smukke, virkelighedstro landskaber så langt øjet rækker, karaktererne er livagtige og troværdige, ansigtsmimikken er utrolig og selv floraen og faunaen i spillet er som taget ud fra en billedbog – det er ganske enkelt smukt.
Grafikken minder på mange måder om den vi så i GTA IV, men hvor GTA var gråt og trist for det meste, er RDD smukt og viser RAGE’s evner til fulde.
Lyd
Rockstar har efterhånden en tradition for store og gennemtænkte soundtracks og heller ikke her skuffer RDD. Det er Woody Jackson og Bill Elm, der har komponeret al den musik, mens David Holmes har mixet og sammensat selve soundtrack, hvor blandt andet Jose Gonzalez har lagt stemme til nogle af sangene.
Også her har Rockstar Games altså lagt utrolig meget arbejde i, at komponere og sammensætte musikken således, den bedst muligt afspejler tiden og stemningen og også her lykkes det til perfektion.
Da jeg på et tidspunkt ankom til Mexico lyttede jeg til tonerne af Jose Gonzales’ ”Far away”, der er komponeret specielt til dette soundtrack og jeg blev simpelthen nødt til at fyre op for anlægget og bare læne mig tilbage og nyde det – det var helt utroligt.
Også lydene i spillet sidder lige i skabet. Alt fra dyrelyde til tog, våben, stemmerne etc. er som taget ud af de klassiske westerns og det bidrager til den overordnede følelse af at gå rundt i en western.
Dom
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke havde hørt om RDD før en måned før dets udgivelse. Jeg vidste, at spillet var en ”åndelig” efterfølger til det udmærkede skydespil Red Dead Revolver og at der var tale om et sandkassespil (i modsætning til forgængeren). Ellers var min viden om spillet ikke-eksisterende.
Man kan derfor sige, at jeg blev utrolig positivt overrasket, da jeg første gang prøvede spillet. Det er første gang i årevis, at jeg har siddet og spillet til langt ud på natten – og så endda uden at lægge mærke til det.
Jeg har garanteret ikke fået prøvet alle spillets facetter, men vil alligevel uden tøven kalde det et af 2010’s, hvis ikke dét, bedste spil. RDD indeholder simpelthen alt det man kan forvente af et western-sandkassespil – og mere til.
Lige fra minispillene til styringen og landskabernes udformning. Jeg kan ikke sætte en finger på noget, spillet gør galt. Selvfølgelig er der småting i form af glitches, underlige hændelser og en styring, der til tider ikke fungerer, men set i det store perspektiv og spillets levetid taget i betragtning, så er her virkelig tale om et spil, der er næsten perfekt. Jeg var vild med GTA IV, men dette spil overgår alligevel GTA i næsten alle dets facetter.
Hvis du derfor ikke allerede har investeret i Red Dead Redemption til enten Xbox360 eller Playstation 3, så bør du unde dig at bruge de 400-500 kroner det koster og anskaffe dig dette spil – jeg lover dig, du bliver ikke skuffet.
Karakter
Der gives karakter for henholdsvis gameplay, grafik, lyd og holdbarhed. Den samlede score er ikke en total af disse, men er anmelderens overordnede vurdering af spillet.
Gameplay: 6/6
Grafik: 6/6
Lyd: 6/6
Holdbarhed: 6/6
Samlet score: 6/6
Red Dead Redemption - The Wild West Trailer
Information
Titel: Red Dead Redemption
Platform: PS3/Xbox360
Genre: 3. persons action-adventure/sandkasse
Udvikler: Rockstar San Diego
Udgiver: Rockstar Games
Antal spillere: 1 singleplayer / 16 multiplayer
Udgivelsesdato: 21. maj 2010
I samarbejde med
Spilanmeldelsen bliver leveret i samarbejde med Gamescribe.dk, som står for at levere spil til vores anmelder.
Med Gamescribe.dk kan du leje dine spil billigt på nettet. Du beholder spillet, til du er færdig med at spille. Derefter sender du spillet portofrit tilbage. Når Gamescribe.dk modtager spillet retur, sender de dig et nyt.
Det er en nem måde, at prøve mange forskellige spil, uden at investere for mange penge i dem selv. Der er desuden ingen bøder og gebyrer. Læs mere om Gamescribe.dk og oprettelse her
Bemærk:
Anmeldelsens karakter er ikke nødvendigvis Gamescribe.dk's vurdering af spillet. Karakteren gives 100% uafhængigt af samarbejdet.