Nyt konsortium vil redde PC-gaming
En række af de helt store firmaer indenfor IT-verdenen er ved at skabe et fælles forum...
PCen har i de senere år i stigende omfang været udsat for konkurrence fra konsolfabrikanterne. Især PS3, Xbox 360 og senest Nintendos Wii har været med til at gøre konsolmarkedet mere attraktivt. Samtidig angiver en analyse fra firmaet NPD group, at omsætningen på spilmarkedet er faldet med 6 % til 910,7 millioner $.
Det er planen at konsortiet vil annoncere sin tilblivelse til 'Game Developer's Conference' i San Francisco i næste uge. Spørgsmålet er dog, om ikke de dystre analyser for pc'ens fremtid er en anelse overdrevne.
Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at pc'en bliver erklæret død så snart en ny spillekonsol lanceres, og sådan har det set ud lige siden Sony lancerede den oprindelige Playstation. Alligevel må det konstateres, at pc'en stadig er særdeles levende, og at spil som for eksempel Crysis leverer en enestående grafisk præstation, som konsollerne stadig må skyde en hvid pil efter at kunne tilbyde.
Det skyldes, at mens en spillekonsol typisk gør brug af den samme hardware i 3 - 5 år, så er udskiftningen af hardware til pc'en påkrævet med højest 2 års mellemrum, hvis man vil kunne spille de nyeste spil.
NPDs analyse har nemlig ikke taget højde for, hvor mange spillere der benytter sig af MMOs, eller henter deres spil via direkte downloads fra spilfirmaernes hjemmeside for eksempel Valves Steam tjeneste. Dertil kan det ikke udelukkes, at de stærkt stigende hastigheder på almindelige forbrugeres internetopkobling kan være medvirkende til, at flere og flere henter deres spil via
At pc'en dog står overfor en udfordring kan der dog næppe herske tvivl om. Indtjeningen på konsolspil er højere end på pc-spil samtidig med at piratkopiering foregår i mindre omfang. Som allerede nævnt har konsollerne også en længere levetid end pc'en, hvilket betyder, at så længe der bliver produceret spil til den pågældende konsol, vil det kunne køre på konsollen uden problemer.
Det er ikke tilfældet med pc-spil og i mange tilfælde ved man ikke, hvordan spillet vil køre, før det er installeret. Ovenstående er nogle af de problemstillinger, konsortiet vil arbejde meget seriøst med at løse. Microsoft og Intel er dog allerede opmærksomme på problemerne, og Microsoft har da også forsøgt at løse nogle af problemerne ved hjælp af deres 'Games for Windows' program, der blev lanceret sidste år.
Det er planen at konsortiet vil annoncere sin tilblivelse til 'Game Developer's Conference' i San Francisco i næste uge. Spørgsmålet er dog, om ikke de dystre analyser for pc'ens fremtid er en anelse overdrevne.
Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at pc'en bliver erklæret død så snart en ny spillekonsol lanceres, og sådan har det set ud lige siden Sony lancerede den oprindelige Playstation. Alligevel må det konstateres, at pc'en stadig er særdeles levende, og at spil som for eksempel Crysis leverer en enestående grafisk præstation, som konsollerne stadig må skyde en hvid pil efter at kunne tilbyde.
Det skyldes, at mens en spillekonsol typisk gør brug af den samme hardware i 3 - 5 år, så er udskiftningen af hardware til pc'en påkrævet med højest 2 års mellemrum, hvis man vil kunne spille de nyeste spil.
NPDs analyse har nemlig ikke taget højde for, hvor mange spillere der benytter sig af MMOs, eller henter deres spil via direkte downloads fra spilfirmaernes hjemmeside for eksempel Valves Steam tjeneste. Dertil kan det ikke udelukkes, at de stærkt stigende hastigheder på almindelige forbrugeres internetopkobling kan være medvirkende til, at flere og flere henter deres spil via
At pc'en dog står overfor en udfordring kan der dog næppe herske tvivl om. Indtjeningen på konsolspil er højere end på pc-spil samtidig med at piratkopiering foregår i mindre omfang. Som allerede nævnt har konsollerne også en længere levetid end pc'en, hvilket betyder, at så længe der bliver produceret spil til den pågældende konsol, vil det kunne køre på konsollen uden problemer.
Det er ikke tilfældet med pc-spil og i mange tilfælde ved man ikke, hvordan spillet vil køre, før det er installeret. Ovenstående er nogle af de problemstillinger, konsortiet vil arbejde meget seriøst med at løse. Microsoft og Intel er dog allerede opmærksomme på problemerne, og Microsoft har da også forsøgt at løse nogle af problemerne ved hjælp af deres 'Games for Windows' program, der blev lanceret sidste år.