Mit utrolige liv [Anmeldelse]

Schwarzenegger, Terminator, Governator - kært barn har mange navne. Jeg har på vegne af Connery.dk kigget nærmere på kødkæmpens livshistorie

Mit utrolige liv [Anmeldelse]

Et portræt af en kæmpe

Arnold Schwarzenegger - bedre kendt som manden, der ændrede synet på bodybuilding, ham der væltede skærmen med sit overpumpede barske ydre som The Terminator, og ikke mindst kendt for hans politiske karriere som guvernør. De fleste formår knap nok at opnå bare ét af disse mål i livet, men denne disciplinære østriger har formået at få hele pakken med.
Mit utrolige liv [Anmeldelse]
Jeg modtog bogen om mandens livhistorie i juletiden, og der skal saftsuseme meget til at få sådan en garvet filmelsker som mig til at prioritere 671 siders sammentrykt regnskov frem for en halvanden timers visuel fornøjelse – når det er sagt, så formåede bogen faktisk dette.

Bogen er skrevet i et meget uformelt sprog, som gør det til en langt større fornøjelse at læse den. Der bliver beskrevet hele vejen fra de kummerlige forhold i et kriseramt Østrig til et liv i Hollywoods rampelys på både godt og ondt, og der bliver ikke lagt fingre mellem krisesituationer og tabuemner – tværtimod. Bogen er ikke blot en ophøjende beskrivelse af en utrolig livshistorie, men går også i dybden med mandens problemer i håb om at blive værdsat for sin ærlighed. Det fungerer rigtig godt, og den nøjsomme fortællestil formår at få alle detaljer med, så man føler sig som en flue på væggen fra start til slut.
Mit utrolige liv [Anmeldelse]
Den kronologiske gennemgang giver et vaskeægte eksempel på, hvordan den amerikanske drøm kan blive til virkelighed. Mest bemærkelsesværdigt er beskrivelsen af hans karriere indenfor bodybuilding med et utal af Mr. Olympia titler. Her bliver man for alvor bevidst om, at hans kæmpemæssige krop ikke blot skyldes naturlige gener, men derimod et program med 5 timers daglig træning, 6 gange om ugen(!).

Overgangen til hans blomstrende filmkarriere overtager fornemt fokusset og giver et intenst indblik i kampen for at blive en af de helt store drenge i Hollywood. Efter en fascinerende beskrivelse af hans politiske karriere, er der også stor fokus på de negative sider af hans historie. Man får et helt andet syn på denne gigantisk bunke muskler, men det er absolut ikke et negativt et af slagsen.
Mit utrolige liv [Anmeldelse]
671 sider virker måske som en ordentlig mundfuld, men det er faktisk ikke noget man tænker over på noget tidspunkt. Hvert kapitel er mindst ligeså spændende som det foregående samt efterfølgende, da man nærmest ikke kan forestille sig, hvordan denne mand har opnået alt dette. At han kunne balancere 5 timers daglig træning med et selvstændigt murerfirma, en postordreforretning, årlige konkurrenceposeringer og ikke mindst et snert af et privatliv, overrumpler fuldstændig læseren.
Mit utrolige liv [Anmeldelse]
Men historien er langt fra slut endnu. Efter en karriere med politik er han nu vendt tilbage til det store lærred, og kunne allerede ses meget kort i The Expendables og heldigvis langt mere efterfølgeren, The Expendables 2, som den snu veteran, Wrench. Desuden har han en hovedrolle som afdanket, men hårdkogt sherif at se frem til i 2013 i filmen, The Last Stand, og der svirrer rygter om en tilbagevenden til Terminator-universet i franchisens femte installation ude i fremtiden. Om der er nok CGI-teknik til at ommodellere hans slidte krop vil tiden vise, men undertegnede skal i hvert fald ikke gå glip af sagen!
En af tidens største idoler på ufatteligt mange måder fortjener at blive bemærket endnu en gang, og jeg kan på det allervarmeste anbefale denne bog til alle drengerøve og trofaste læsere. Ikke blot fordi han i sig selv har plantet sig i alles syn som en macho-mand, men fordi hans utrolige livshistorie er spændende og medrivende – uanset om man synes om manden eller ej.
Mit utrolige liv [Anmeldelse]