Connery

GDC08 starter i denne weekend

Sommerens computerspil-camp i Aalborg er verdens største

Når gymnasieelever fra hele landet samles på Aalborg Universitet for at udvikle computerspil, er det formentlig verdens største arrangement af sin art. Ca. 50 fyre og piger bruger en del af deres sommerferie på at lære mere om idéudvikling, animation, programmering og ikke mindst samarbejde.
ANNONCE
GDC08 starter i denne weekend
Rundt om i verden afholdes der masser af såkaldte 'game-jams', hvor folk med interesse for computerspil mødes og arbejder sammen i hold - men hver sommer, når UNF (Ungdommens Naturvidenskabelige Forening) rykker ind på Aalborg Universitet, er det med et arrangement af en helt anden kaliber.

"Når man ser på de internationale game-jams, så er der jo ingen undervisning og ingen målrettede tanker om, hvad deltagerne skal få ud af arrangementet. Det er helt anderledes, når vi afholder Game Development Camp, for her kommer de unge mennesker også for at få undervisning i computerspilarbejde og efterkritik fra branchefolk" forklarer Medialogi-studerende Emil Kjæhr, der er med i UNF's arrangørgruppe.

Der er for længst meldt fuldt hus til Game Development Camp 2008, hvor ca. 50 gymnasie- og HTX-elever fra hele landet gennem en hel uge deler deres fælles interesse for computerspil på en kreativ og udviklende måde. Mange af deltagerne har på forhånd leget med udvikling af computerspil, men på Game Development Camp sørger studerende og undervisere fra Aalborg Universitet for en målrettet introduktion til 2D-grafik, 3D-animation og forskellige former for computerspil-programmering.

"Vi bestemmer ikke, hvad deltagerne skal lave eller hvordan. Vi sørger for, at de får nogle rammer, nogle opgavetemaer og en række spændende, faglige indspark, men det er alt sammen med henblik på, at de skal udfolde sig på egen hånd og arbejde sammen i de grupper, de bliver placeret i. Vi ved også fra vores camps i de seneste år, at det giver et fedt sammenhold og nogle gode oplevelser for deltagerne" forklarer Emil Kjær.

Deltagernes arbejde frem mod et færdigt spil til bedømmelse kommer derfor til at foregå i mindre teams af omkring seks personer, som består af både udviklere og grafikere. Spillet skal laves i campens eget udviklingsmiljø Blender, og skal primært udvikles på pc.

I modsætning til tidligere år er det mere frit, hvilke styreenheder deltagerne vil bruge til deres spil. Sidste år lå fokus sammen med webcam på den banebrydende Wii-remote fra Nintendo. Men i år er det helt frit, hvordan brugeren skal styre det færdige spil.

"Nu har vi efterhånden så meget erfaring, at vi vil kunne hjælpe og undervise i alle tingene" siger Emil Kjæhr.

"Dermed er der altså frie muligheder for ideer. Og det gør arrangørerne spændte på at de hvad der kommer ud af at lade deltagerne bruge løs af fantasien" fortæller Emil Kjæhr.

Game Development Camp 2008 er efter alt at dømme den største camp for computerspiludvikling i verden, og arrangementet kan også være rugekasse for fremtidens spiludviklere. De spil, der bliver udviklet i den sidste uge af juli, bliver fredag d. 1. august bedømt og kommenteret af undervisere fra Aalborg Universitet og af branchefolk fra blandt andet den danske spilgigant IO Interactive - men for at styrke videndelingen og sammenholdet på tværs af grupperne, er der ikke noget konkurrenceelement, hvor der skal findes en vinder. I løbet af campen, der varer fra d. 27. juli til d. 2. august, får de unge deltagere også mulighed for at møde spiludviklere, der fortæller om deres karrierevalg og anbefalinger. Efter selve campen bliver de mange spil også tilgængelige for alle nysgerrige spilfreaks på siden her.

Arrangementet støttes økonomisk af blandt andre De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på Aalborg Universitet.
ANNONCE
Del

Seneste nyt