Flere skifter til elcykel
Danskerne vil ikke møde svedige op på arbejde
Da elcyklen først viste sig i Danmark, blev den markedsført som et hjælperedskab, der primært blev solgt til pensionister - men mens teknologien er modnet og tiderne er skiftet, er danskere i stor stil begyndt at tage elcyklen til sig.
Urban Mobility vinder stort indpas for tiden, det gælder ikke kun elektriske løbehjul, men også elcykler og andre transportmidler, der nu begynder at røre på sig, i takt med at elbilerne er blevet mainstream.
En af landets allerstørste elcykelforhandlere, Lindebjerg, har oplevet en massiv fremgang i salget: 786% er salget vokset med over de seneste 10 år, og elcyklen er kommet for at blive, den gør det nemlig lettere at være cyklist:
"Rigtig mange af vores kunder vælger elcyklen for ikke at svede på vej til skole eller arbejde og udstille dårlig kondition ved at trække op ad bakken. Med elcyklen kommer de langt med få ressourcer, og hvis de for eksempel selv vil yde lidt mere på hjemturen, kan de justere elstyrken efter behov," siger Martin Florival Andersen, der er salgschef hos Lindebjerg.
Mens der altid har været mange cyklister i landet, appellerer elcyklen til en del af befolkningen, der ikke tidligere har haft lyst til at cykle på arbejde eller i skole, fordi afstanden har været for stor.
Reinhard Stelter, der er professor i idrætspsykologi ved Københavns Universitet understøtter tesen: "Det er i gennemsnit transportafstande fra over fem-seks kilometer, der afholder danskerne fra traditionel cykling".
Elcyklen er kommet for at blive, og vi kommer til at dykke videre ned i Urban Mobility-gadgets i den kommende tid.