Fifty Shades of Grey [Anmeldelse]

Vi har set Fifty Shades of Grey, desværre...

Fifty Shades of Grey - Trailer
United International Pictures - Fifty Shades of Grey [Anmeldelse] United International Pictures

”And so the Lion Fell in Love with the Lamb”

Anastasia Steele (Dakota Johnson) er en uskyldsren 21-årig studerende, hvis liv ændres da hun møder den 27-årige milliardær og forretningsmand Christian Grey (Jamie Dornan). De to forelsker sig hurtigt i hinanden, men Christian er en kontrol-freak, der ikke tillader sig selv at have romantiske forhold. Derfor prøver han at overtale Anastasia til at indgå en aftale, der går ud på at de to har et sadomasochistisk forhold og fremlægger en kontrakt for Anastasia, hvori der står, at Christian har fuld kontrol over hendes liv, hvilket efterlader hende splittet mellem sine følelser og fornuft. For på den ene side er hun forelsket og vil bare have et normalt forhold til Christian, men på den anden side vil hun ikke give efter og opgive sin frihed.

"What a Stupid Lamb"

Hermed går der en magtkamp i gang, hvor begge parter skiftevis prøver, at overtale den anden til at få det på sin måde, hvilket resulterer i et push-pull forhold, med en masse frustrationer og efterfølgende make-up sex, der langsomt udvikler sig til blid S/M. Spørgsmålet er om Anastasia i sidste ende må give efter for sine følelser overfor badboy’en Christian og underskrive kontrakten eller om hun har nok selvrespekt til at forlade ham en gang for alle?

"What a Sick, Masochistic Lion"

Idéen til Grey-trilogien startede som Twilight fanfiction på internettet, men blev hurtigt så populært at den britiske forfatter Erika L. James, valgte at ændre navnene på karaktererne fra Bella og Edward, til Anastasia og Christian og udgive en bog med titlen Fifty Shades of Grey. Sidenhen er de nu tre bøger blevet solgt i mere end 100 millioner eksemplarer og har gjort E.L. James til mangemillionær, samt skabt et kæmpe boost i interessen og salget af S/M og bondage udstyr.

En tam affære

Fifty Shades of Grey minder mest af alt om en lægeroman, blot tilsat lidt ”farlig” S/M leg. Jeg krummede flere gange tæer og tog mig til hovedet over hvor banal, klichéfyldt og utroværdig historien er og hvor ubehjælpeligt dårligt den er skrevet. Christian Grey er i virkeligheden bare en creepy stalker med antisociale tendenser og Anastasia Steele er noget af det mest kedelige og borgerlige, der nogensinde har ramt et biograflærred. Hvad deres tiltrækning til hinanden er, er mig en gåde.

Gammel kending i ny indpakning

Filmen er så kitsch og smagløs, at jeg blev faktisk blev vred over at filmskaberne spildte min tid. Handlingen i de tre bøger er intet andet end et skamløst rip-off af Twilight sagaen, i en sådan grad, at der nærmest er tale om et decideret plagiat. Der er altså ingen grund, what so ever, til at gå ind at se denne film med mindre, at du er sadomasochist og godt kan lide at pine dig selv.

Drengerøvsfaktor: 6%

Original titel: Fifty Shades of Grey

Instruktør: Sam Taylor-Johnson