Eminem træder vande i sin stort anlagte genkomst [Anmeldelse]

Revival er Eminems 9. studiealbum

Med Revival er Eminem tilbage med 9. studiealbum. Det er fire år siden sidste udspil, Marshall Mathers LP2, og der er løbet meget vand under broen siden da.

Man kan med al ret kalde Eminem for en af verdens bedste rappere, historien og tallene siger det hele, men hvordan spiller det ind på det nyeste udspil fra Marshall Mathers?

Pop-starboy

Det 77 minutter lange album indebærer samarbejder med Pink, Phresher, Kehlani, Skylar Grey, X Ambassadors, Alicia Keys, Beyoncé og Ed Sheeran. Altså ingen nævneværdige gæsterappere, men til gengæld en håndfuld af tidens mest populære popstjerner. Det efterlader Eminem til et halvslidt hit-single setup. Det er ikke umiddelbart imponerende.

Eminem er stadig eminent dygtig til at rappe, og det er svært at finde rappere, der mestrer flowet på samme måde som ham... Men.

Problemet er bare: Eminem har fucket op i produktionen. Det kan godt være, at Dr. Dre står listet som executive producer hele albummet igennem, men man kan være i tvivl om han overhovedet har haft fingrene på knapperne. I hvert fald er størstedelen af pladen kedelig og fantasiløs, og det siger altså ikke så lidt, når det mest markante beat på hele pladen findes på tracket "Remind Me", hvor Eminem skamløst sampler "I love rock and roll", og det er tacky as hell. Ikke på den gode måde. Samplingen bliver i øvrigt ikke bedre, hvor han på "In Your Head" rapper over The Cranberries 'Zombie'.

Det er sådan set ikke fordi der ikke er en udvikling at spore i Eminem, men det virker til, at han har forlagt det, der virkelig gjorde ham til kongen af rap. Fantasien og det uforudsigelige er blevet erstattet med en overgjort tilgang til at skære versene helt skarpt, og i flere tracks lyder det som om, at manden har lyttet mere til Drake, end nogen tør indrømme.

And I'll take a hundred of you, hundred of you //
All at once like I had nothin' to lose, what can I do? //
My appetite for destruction is loose, destruction is loose //
And all it wants is to have somethin' to chew //
Somethin' to chew, somethin' to chew //

- Vers fra Chloraseptic, der trods kritikken er et af de bedre tracks på pladen.

Foruden det Beyoncé-assisterede Walk on Water, ser vi også Em forsøge at ramme "Love the way you lie"-hit-opskriften med Ed Sheeran på guitar og omkvæd i nummeret River. Det er faktisk ganske catchy, men det er også en falliterklæring, at pladen skal bæres af popstjerner, der bliver assisteret af Eminems Rap i versene. Alle ville have være bedre tjent, ved at disse popsange havde været Eminem-features på de respektive kunstneres plader.

Jeg tror det er meget sigende, at tracket "Offended" med albummets mest legende flow-variation og udvalg af samples og beats, er pladens bedste positive overraskelse. For jeg er ærligt talt en smule forarget over, at Eminem smækker et så fantasiløst album på gaden, og vælger at kalde det 'Revival'.

Det største plus ved Eminems 9. studiealbum, er at det formentlig kaster ham ud på en massiv koncert-tour, og det giver alle hans fans, endnu en mulighed. for at opleve ham, mens hans teknik stadig er på toppen, også i en alder på 45. Og hvem ved, måske kan vi lære at elske lidt flere af de nye tracks, så vi ikke skal stå at vente i desperation, på at manden dukker op med sin greatest-hits-mashup i koncerternes afsluttende del.